Annons

Hamnens elnota: fem miljoner

Fem miljoner kronor får hamnen punga ut med i anslutningsavgift för el till färjorna i de två yttre lägena 8 och 9 som redan byggts. Men om fler lägen ska anslutas blir notan betydligt högre.
Trelleborg • Publicerad 20 maj 2010
Fem miljoner kronor får hamnen betala i anslutningsavgift för el till färjorna.
Fem miljoner kronor får hamnen betala i anslutningsavgift för el till färjorna.Foto: 

– Då måste vi bygga en ny fördelningsstation i hamnen, säger Martin Nilsson, teknisk chef i Trelleborg. Då kan det röra sig om betydligt högre summor.

I dagsläget handlar det om att dra fyra nya kablar ner till hamnen. Två av kablarna behövs för matningen av el till de två lägen som redan finns. Övriga två kablar kan behövas i framtiden och de bekostas av kommunen.

Annons

Enligt miljötillståndet för hamnen måste alla lägen som används för reguljär färjetrafik kunna erbjuda elanslutning. För eventuellt nybyggda lägen i samma ögonblick de är färdiga och för de gamla lägena senast 18 månader efter att hamnen startat utbyggnaden som man fått tillstånd till. För de två lägena 8 och 9 måste elanslutningen vara klar ett halvår efter att arbetena påbörjats.

Vid full utbyggnad av elanslutningar för färjor kommer hamnen att vara den största enskilda kunden i Trelleborg elnät. Hamnen står då för en tiondel av eluttaget. Det befintliga elnätet är inte uppbyggt för att kunna ansluta en så stor kund i de centrala och södra delarna utan större investeringar.

I dag finns två fördelningsstationer för el i Trelleborgs tätort, en på öster och en på väster. För att klara anslutning av alla lägen i hamnen och utbyggnaden av nya bostadsområden i väster planerar tekniska förvaltningen att, förutom en ny station i hamnen, bygga ytterligare en station på väster samt byta ut den gamla på öster.

Tekniska nämnden godkände planerna på sitt sammanträde i onsdags och går nu vidare till kommunfullmäktige och begär pengar till utbyggnaden.

Om kommunfullmäktige ger sitt godkännande är det meningen att arbetena ska göras i år.

– Vi räknar med att dra ned kablarna längs cykelbanan på gamla banvallen ner till hamnen, säger Martin Nilsson.

Johan Silfversten Bergman
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons