Annons

Hamnen tar till sig JO:s kritik

Trelleborgs hamn tar till sig kritiken som Justitieombudsmannen riktar mot bolaget. Justitieombudsmannen, JO, har kritiserat hamnbolaget för allt för långsam handläggning i samband med att Trelleborgs Allehanda begärde ut allmänna handlingar.
Trelleborg • Publicerad 1 december 2005

– Vi tar åt oss kritiken och ska se över organisationen, säger vd Leif Borgemark. Bland annat ska jag se till så att en vice vd utses som kan träda in när jag inte finns på plats.

Som vi berättade i gårdagens tidning kritiseras hamnen av JO för att ha hänvisat till att vd var på semester när TA ville begära ut vissa allmänna handlingar. Enligt JO är detta inte en godtagbar ursäkt. I tryckfrihetsförordningen, TF, sägs att en handling som inte omfattas av sekretess ska lämnas ut så snart som möjligt. JO menar att hamnens handläggning av ärendet tyder på "bristande insikter om den rättsliga regleringen på området" och uppmanar bolaget att informera sin personal om vad som gäller.

Annons

Trelleborgs hamn ser alltså nu över sina rutiner, meddelar Leif Borgemark, men

tillägger att man även i fortsättningen kommer att vara restriktiv med vilka handlingar som lämnas ut.

– Vi är ju ett bolag med kommersiellt inriktad verksamhet.Louise Voll Ercolino

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons