Hamnen satsar på sjötransporter norrut
Trelleborgs hamn har på senare tid ställt om en stor del av transporterna till och från Trelleborg till att gå via järnväg istället för på landsväg. Under 2020 beräknas cirka 30 000 trailers fraktas på tåg i stället för på lastbilar, vilket utgör en knapp fjärdedel av alla trailers som transporteras.
Nu vill man alltså ta nästa steg och även frakta gods sjövägen, till och från Trelleborg. Förhoppningen är att man redan under andra kvartalet nästa år ska ha kontrakterat ett rederi som en gång om dagen kan köra en färja med trailers i vardera riktningen mellan Trelleborg och någonstans mellan Norrköping och Stockholm.
– Intresset är stort, både från de rederier vi redan har här i Trelleborg och från rederier som är specialiserade på att bara transportera gods. Det ska ju inte med några lastbilschaufförer, så det krävs andra båtar än de som trafikerar vår hamn i dag, säger Jörgen Nilsson, vd på Trelleborgs hamn.
Men det krävs att en del problem löses för att det ska bli verklighet. Ett är lönsamheten.
– Det måste finnas ekonomi i det, och för att klara det så måste man ha tillräckliga volymer så att man kan fylla en färja i vardera riktningen. Och det är vi den enda hamnen i Sverige som kan få till, säger Jörgen Nilsson.
Att få tillräckligt mycket gods som färdas sjövägen norrut tror inte Jörgen Nilsson är några större problem, värre kan det bli åt andra hållet.
– Det är inte jättestora volymer som färdas söderut från Stockholm. Stockholm är en konsumtionsort, så man måste kanske hitta last som ska ut till Europa, även någon annanstans på vägen, säger Jörgen Nilsson.
Ett annat problem är att det tar betydligt längre tid att frakta gods sjövägen. En färjetur mellan Trelleborg och Stockholm tar cirka 22 timmar, med lastbil är man framme på 8.
Från myndighetshåll är intresset stort, menar Jörgen Nilsson. Både med hänsyn till miljön men även med hänsyn till att slitaget på vägnätet blir mindre.
– Hittills har signalerna vi fått från Trafikverket och regeringen varit mycket positiva. Myndigheterna vill gärna föra över transporter från väg till järnväg och sjö. Kanske kan de erbjuda kostnadslättnader, och då blir det förmodligen ännu mer intressant för kunderna, säger Jörgen Nilsson.