Annons

Hamnen kan få infart längs med banvallen

Nu presenteras en helt ny idé om hur en infart till hamnen från öster ska kunna byggas. Tanken är att lastbilarna från östra infarten dras upp till banvallen och sedan följer järnvägen ned till hamnen på en tvåfilig väg som går på yttersidan av spåren.
Trelleborg • Publicerad 11 juli 2008
Den nya idén leder trafiken upp till banvallen och sedan längs med järnvägen ned till hamnen. Bild: Tengbomgruppen.
Den nya idén leder trafiken upp till banvallen och sedan längs med järnvägen ned till hamnen. Bild: Tengbomgruppen.Foto: 

Trelleborgs hamn står vid ett vägskäl. Antingen måste man satsa upp emot en miljard kronor i en utbyggnad eller så kommer man att få betydligt svårare att konkurrera med övriga godsstråk mellan kontinenten och Skandinavien.

- Situationen i dag är inte bra, vare sig ur trafik- eller miljösynpunkt, säger Leif Borgemark, vd i Trelleborgs hamnbolag.

Annons

Den senaste utbyggnaden med två nya lägen ska vara klar 2009 . Ska hamnen gå vidare med den nya stora utbyggnaden med ytterligare färjelägen ännu längre söder och österut bör det arbetet påbörjas 2009- 2010 med de nya vågbrytarna. 2012 kan fem nya lägen vara klara för trafik i de yttre delarna av hamnen och 2015 kan hela utbyggnade vara klar.

Då kan också de västra delarna av hamnen frigöras för utbyggnad, med bostäder och rekreationsområden.

- Men det förutsätter att ringvägen finns då, för annars måste ju trafiken ledas genom staden och hamnen i alla fall, säger Leif Borgemark.

En enkät som hamnen låtit genomföra visar att nio av tio trelleborgare är positiva till ringväg och Pågatåg. Sju av tio är positiva till en flytt av hamnen österut.

Leif Borgemark påpekar att 2 000 personer i Trelleborg är beroende av hamnen och kringverksamhet för sin utkomst.

- Hamnen och rederierna spenderar också kring 150 miljoner kronor årligen i Trelleborg, säger han.

En utbyggnad av infarten längs banvallen är ett av flera alternativ som hamnen låtit en konsult ta fram. Den skulle kunna göras samtidigt som Banverket bygger ut för dubbelspår för Pågatåg.

Tanken är att det ska bli bullerplank och planteringar längs järnväg och väg.

- Den utbyggnaden ger minst miljöstörning, säger Leif Borgemark.

Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons