Annons

Hamnen håller fast vid utbyggnad åt sydost

Trelleborgs Hamn AB håller fast vid att det bästa sättet att bygga ut hamnen är åt sydost. Det framgår av hamnens svar på de åsikter som kommit fram hittills under miljöprövningen.
Trelleborg • Publicerad 22 juli 2009

TRELLEBORG. I kompletteringarna som hamnens ombud nyligen skickat in till miljödomstolen finns också en närmare analys av alternativen att bygga ut helt eller delvis åt väster. Slutsatsen blir dock att det sydostliga alternativet är det bästa.

Däremot menar hamnen att en utbyggnad inte förutsätter en ringled runt Trelleborg utan att det skulle fungera även med dagens tillfart västerifrån. En ringled och en östlig infart skulle emellertid ge möjligheter att utveckla nya stadsområden och verksamheter i anslutning till hamnen och havet. Dessutom skulle miljöbelastningen i centrala Trelleborg minska, enligt hamnen.

Annons

Den beskrivning som hamnen lämnat till miljödomstolen visar att med bullerskydd så klaras riktvärden för samtliga bostäder vid en östlig infart. Inte heller behövs extra riskåtgärder för bostäderna med anledning av farligt gods-transporterna, däremot för Östra skolan, enligt uppgifterna från hamnen.

Hamnen konstaterar också att ringleden och infartsfrågan måste utredas vidare av kommunen och som ett särskilt vägprojekt.

– Man ska komma ihåg att miljöprövningen bara är ett sätt att titta på vad som är möjligt rent lagligt, säger Jan Isaksson (M), ordförande i hamnbolaget.

Han pekar på en rad omständigheter som kan förändra besluten om en eventuell utbyggnad av hamnen.

– Världen förändras. Det har vi sett inte minst detta år när trafiken minskar i hamnen, säger han.

Dessutom kommer det snart en utredning om hamnen som hamnbolagets ägare, Trelleborgs kommun, beställt.

– Vi får även en ny vd som ska titta på detta, säger Jan Isaksson.

Hamnbolagets styrelse ska under hösten göra en ordentlig översyn av möjligheterna, enligt Jan Isaksson.

– Om det skulle vara så att vi får tillstånd från miljödomstolen och det blir beslut om en utbyggnad så innebär ju det inte heller att allt sker på en gång, utan att det görs i etapper, säger han.

En av de större invändningarna som kommit fram under diskussionen har varit att hamnen lika väl kan byggas ut åt väster. I kompletteringen redovisar hamnbolaget varför man fastnat för utbyggnaden åt sydost.

Annons

Att flytta hela verksamheten västerut menar hamnen är orealistiskt på grund av att det kräver en ny sträckning av järnvägen väster om Trelleborg.

Inte heller att utöka verksamheten genom effektiviseringar inom det nuvarande hamnområdet är genomförbart eftersom nya större färjor inte får plats i de inre lägena, enligt hamnen.

Däremot finns det enligt hamnen en del argument som talar för att lägga tre nya bilfärjelägen i västra yttre hamnen istället.

Fördelarna är att hamnen behöver ta mindre havsyta i anspråk och att det inte blir några ökade störningar i östra Trelleborg.

Men nackdelarna överväger, enligt hamnen. En del av dem är att järnvägsgods skulle behöva fraktas genom hela hamnområdet, liksom kombigods, hamnen skulle fortsätta att skära av staden från havet, ökade avstånd skulle ge längre lastningstider för färjorna och de västra lägena skulle ge problem med manövreringen av färjorna.

Sammantaget menar Trelleborgs Hamn AB därför att utbyggnaden i sydost är den bästa.

Lucas Dietrichson
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons