Hamnchefen rasar mot farledsförslag
Det skriver Svensk sjöfartstidning (SST) i sitt senaste nyhetsbrev. Hamnchefen i Trelleborg Leif Borgemark tycker att förslaget som det beskrivs av SST verkar mycket dåligt. - Det här verkar inte klokt, säger han. Jag hoppas att de tänker till innan beslutet fattas. Bakgrunden till att regeringen utreder farledsavgifterna är bland annat den massiva kritiken från skånska hamnar mot det nuvarande systemet. Enligt de skånska hamnarna är systemet dels inte konkurrensneutralt gentemot andra transportsystem, bland annat Öresundsbron, dels orättvist då hamnar med korta farleder har förhållandevis högre avgifter än hamnar med långa farleder. Debatten ledde till att riksdagen krävde en utredning efter att trafikutskottet kommit fram till att sjöfarten missgynnas av dagens system i förhållande till andra transportsystem. Enligt SST föreslår utredningen ett system som bygger på maskinstyrka och seglad distans i farleden. Stora fartyg med starka maskiner som ofta anlöper hamnar och fartyg som går på hamnar med långa inseglingar drabbas hårdast av förslaget och får stora ökningar av kostnaderna. Enligt SST skulle dock utredningens förslag slå åt precis motsatt håll, mot vad trafikutskottet avsett. Färjor, containerfartyg i linjetrafik och ro-ro-fartyg (fartyg med ramper som gör att man kan köra ombord och iland) drabbas hårdast av förslaget. Det är också den sjöfart som i första hand konkurrerar med andra transportsystem, till exempel vägtransporter. - Som jag ser det kommer nya, moderna och miljövänliga fartyg, som rederierna här i Trelleborg satsat på, att drabbas, säger Leif Borgemark. Däremot verkar förslaget gynna gammeldags, miljöovänliga fartyg. Leif Borgemark menar att förslaget inte verkar genomtänkt. - Jag anser att maskinstyrkan är helt irrelevant när det gäller farledsavgifterna, säger han. Enligt SST avser förslaget endast den fartygsrelaterade delen av farledsavgifterna, den del som idag beräknas på bruttodräktigheten (fartygets volym), och inte den del som belastar godset, den så kallade farledsvaruavgiften.