Hamnarna i Skåne ska samarbeta
Det är ett av förslagen i Godstransportdelegationens slutbetänkande "Godstransporter - noder och länkar i samspel" som överlämnades till infrastrukturminister Ulrika Messing på torsdagen. Delegationen, som innehåller företrädare för näringslivet, trafikverken, Statens institut för kommunikationsanalys, Vinnova och fackliga organisationer, föreslår att satsningar sker på ett antal strategiska hamnar och kombiterminaler. Delegationen föreslår också att staten ska peka ut de hamnar och kombiterminaler som har störst betydelse för näringslivet. Sedan ska satsningarna ske på de farleder, vägar och järnvägar som leder till de utpekade hamnarna och terminalerna. - Med våra förslag skapas förutsättningar för ett långsiktigt miljömässigt och ekonomiskt hållbart system för godstransporterna samtidigt som vi slår vakt om den svenska industrins internationella konkurrenskraft, sade Bengt Owe Birgersson, ordförande i Godstransportdelegationen när han överlämnade slutbetänkandet till Ulrika Messing. Bland förslagen finns också att inte något transportslag ska gynnas på ett annats bekostnad. Då ökar också förutsättningarna för att olika transportslag ska kunna samverka så att belastningen på miljön minskar och infrastrukturen utnyttjas rationellt. Handelssjöfarten ska slippa betala kostnaderna för isbrytningen medan lotsningen helt ska betalas av dem som använder sig av den. Kilometerskatten för tyngre lastbilar bör motsvara skatterna i andra EU-länder medan Banverket ska ta större ansvar för investeringar i omlastningsterminaler mellan bil och tåg. Dessa terminaler ska sedan vara öppna för alla transportföretag utan att gynna något.