Hamnansökan måste kompletteras
Nämnden tycker att hamnbolaget har belyst miljöproblematiken på ett bra sätt, men ett par punkter saknas i ansökan. Miljöfarliga verksamheter inom hamnområdet som hamnbolaget inte själva ansvarar för har inte tagits upp i ansökan. Det gäller till exempel de två bensinstationerna OK/Q8 och Shell, BP Chemicals AB och Nordisk Motortransport AB. Även Scandlines och TT-Lines anläggningar för hantering av oljeprodukter bör redovisas, anser nämnden. Det påpekas också i yttrandet att inga mätningar av halten av bensen eller kolmonixid gjorts. Eftersom det finns vissa normer för dessa ämnen bör det också finnas uppgifter om dem i ansökan. När det gäller bullernivån ställer sig nämnden frågande till varför Trelleborgs hamn anger andra, och högre, bullervärden som måttstock och inte använder de riktlinjer från Naturvårdsverket som gäller för anläggningar. Nämnden slår också fast att Socialstyrelsens riktvärden för lågfrekvent buller överskrids när fyra färjor samtidigt ligger vid kajen. Därför bör hamnbolaget redovisa hur man ska komma tillrätta med problemet. I övrigt tycker nämndens ordförande Sten Björk (s) att hamnbolaget gjort ett bra arbete. Den största miljöboven är enligt Björk rederierna och deras utsläpp via färjorna. Det kan inte kommunen själv göra så mycket åt. - Därför måste vi trycka på både nationellt och internationellt, menar Sten Björk. Enda sättet att komma till rätta med problemet är en europeisk överenskommelse med ekonomiska incitament för de rederier som vill investera i avgasrening. Enligt Sten Björk ska kommunen agera tillsammans med andra hamnstäder och berörda intressenter för att få till stånd en konferens kring ämnet. Förhoppningsvis kan det ske redan under nästa år. - I maj kommer alla Östersjöstater utom Ryssland att gå med i EU och då har vi större möjligheter att kunna trycka på tillsammans, tror Sten Björk.