Annons

Halvtimmes väntan i telefonkö

Trelleborgaren Bengt Nilsson ringde sjukvården för att få snabb hjälp med sin plågsamma värk. Men eftersom han ringde efter klockan 18 kopplades samtalet till Sjukvårdsupplysningen, och där fick han vackert vänta.
Trelleborg • Publicerad 12 juli 2002

När växeln stänger på Trelleborgs lasarett, klockan 18 på vardagar och 15 på helgerna, kopplas alla vårdsökare automatiskt till Sjukvårdsupplysningen. Numret 020-43 44 44 är sedan i december centralt för hela Skåne. Region Skåne vill dels avlasta akutmottagningarna från samtal, dels få patienter sorterade till rätt instans. En som inte ser vari framsteget består är Bengt Nilsson i Trelleborg, som sedan flera år lider av smärtproblem och sömnsvårigheter. Tar medicinen slut och besvären blir svåra ringer han givetvis vården, även om det är kväll. - Där blir man då satt på kö tillsammans med resten av Skåne, berättar Bengt. - Jag har ringt tre-fyra gånger och hamnat på plats 15, eller 20. Och man väntar i en halvtimme. Sedan orkar man inte vänta mer, man lägger ju på. åkt till akuten istället Bengt har istället på vinst och förlust begett sig till akuten för att köa där. En lösning som man bara kan välja om man har lätt att ta sig till lasarettet. I växeln till Trelleborgs lasarett har man haft många uppringare med samma problem. - Vi tycker det är fel, säger en av telefonisterna. Varför ska vi koppla folk från Trelleborg till Malmö där de får köa med helsingborgare och kristianstadbor, med kanske 30-40 före i kön? Där vill man inte sitta och vänta om ungen har hög feber. Kristina Degerman, läkare på akuten i Trelleborg, tycker att problemen var större i början: - Några klagade i helgen på långa väntetider, men vi upplever att det blivit bättre. Enligt Sjukvårdsupplysningen har man nästan aldrig så lång kö som en halvtimme. På helgerna kan det bli 15 minuter, uppger man. Proffice Care, som står för bemanning och medicinsk kompetens på Sjukvårdsupplysningen, har inte dragit ner mer än marginellt på bemanningen under semestrarna. Mellan åtta och tio man tar emot samtal under vardagskvällar. Sälj- och marknadsansvariga Eva-Ingriette Borgenstam på Proffice Care menar att man arbetar efter de anvisningar och prioriteringar som Region Skåne ställt upp.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons