Guldfyrar lockar fram det kreativa
Projektet inleddes i början av vårterminen. Med Nobelpriset som förebild skapades en tävling där samtliga 66 elever i årskurs 5 och 6 deltar.
- Vi ska lämna in olika bidrag. En jury bedömer och den som vinner får ett pris, berättar Julia Svensson.
Eleverna väljer själva vilka av följande kategorier de deltar i: Uppsats, dikt, uppfinning, bild, musik, engelska, matematik, hantverk och bästa kompis. I alla kategorierna ställer eleverna upp enskilt utom med uppfinningarna där det är tillåtet att jobba tillsammans två och två. Alla eleverna måste dessutom delta i matematiktävlingen.
Julia Svensson har lämnat ett bidrag i dikttävlingen.
- Den heter Min sten och handlar om en sten som jag hittade och skrev om, säger Julia Svensson Charlotte Lindström deltar i musiktävlingen.
- Jag gjorde en låt på engelska som jag är med och tävlar med, berättar Charlotte Lindström.
Jakob Bratthall är med i alla kategorier utom bild och hantverk. I uppfinningstävlingen har han och en kompis en energisparande produkt på gång.
- Vi ska göra ett lysande golv som är mycket bättre än att ha lampor som går på elektricitet, avslöjar Jakob Bratthall.
Linn Okmark satsar på musiken.
- Jag ska sjunga en egen låt på svenska som nästan är färdig, säger hon.
Johanna Olejnik ritar en bild som ska vara med.
- Det blir en hund, en dvärgschnauzer. Jag tycker det är kul att rita och älskar den hundrasen, säger Johanna Olejnik. Amanda Pedersen har gett sig på diktskrivandets ädla konst.
- Jag håller på med en dikt om döden och så, säger Amanda.
Eleverna jobbar både i skolan och hemma med sina bidrag. Tävlingen verkar vara populär.
- Detta är mycket bra. Det är inte bara att göra läxor utan det är något roligt också. Det är roligt att lära sig, säger Jakob Bratthall.
En jury bestående av lärare och elever ska utse vinnarna som belönas med Guldfyrar. Den 13 april ska ungdomarna vara klara med sina bidrag. Den stora prisutdelningen äger sedan rum den 11 maj.
Magnus Aspegren
0410-545 31
magnus.aspegren@allehandasyd.se