Grönbybor saknade telefonlinje i fem dagar
I torsdags grävdes av misstag en kabel upp i området och 40 abonnenter förlorade sin telefonkontakt med omvärlden. Eftersom det var en gammal blykabel blev reparationsarbetet tidskrävande: reparatörerna var tvungen att gå in i varje hus och provringa för att kontrollera kopplingarna. Under fredagen fick Telia upp många av kopplingarna. Bara ett tiotal abonnenter återstod när arbetet lades ned för helgen, enligt Malin Persson, informatör på Skanova som står för Telias nätdrift. Borde man inte ha skyndat på reparationsarbetet? - Jag vet inte varför man valde att lägga ner jobbet under helgen. Det kan ha berott på resursproblem. Men i Telias telefonavtal står det att tekniska problem ska avhjälpas inom tre arbetsdagar. - Som jag ser det har Telia uppfyllt avtalet här. Det skulle vara om någon abonnent haft specialavtal som det kan bli fråga om ersättning, säger Malin Persson. Under tisdagen återstod fortfarande två abonnenter som reparatörerna inte lyckats få tag på. Det har ju inte gått att ringa dem. Text: Andreas Brunner