Annons

Grisar på färja lämnades utan vatten och tillsyn

Ombord på färjan till Rostock lämnades grisarna utan vatten och tillräcklig tillsyn. Nu riktar länsstyrelsen skarp kritik mot djurtransportören som fraktade djuren som hämtats från en gård i Hammenhög.
– Det är allvarliga brister under transporten, säger djurskyddsinspektören Mattias Gårdlund på länsstyrelsen.
Trelleborg • Publicerad 21 februari 2014
Foto: 
Foto: M. Spencer Green
Djuren i en av lastbilarna fick på grund av en vattenläcka stå i vattenpölar.
Djuren i en av lastbilarna fick på grund av en vattenläcka stå i vattenpölar.Foto: 
Utan vatten och tillräcklig tillsyn lämnades grisarna under transporten med färjan till Tyskland, enligt länsstyrelsen.
Utan vatten och tillräcklig tillsyn lämnades grisarna under transporten med färjan till Tyskland, enligt länsstyrelsen.Foto: 

Kontrollen på färjan mellan Trelleborg och Rostock i tisdags var oanmäld. Två lastbilar fraktade sammanlagt 360 grisar till Tyskland för slakt. Båtresan varade sex timmar. När länsstyrelsens inspektörer under färjeturen kontrollerade djuren visade det sig att i den ena lastbilen så läckte vatten som gjorde att en del djur tvingades stå i vattenpölar och saknade drickvatten. I den andra lastbilen fanns det inte heller något vatten till djuren.

– Vi messade då både till företaget i Tomelilla och till chauffören men ingenting gjordes, säger Mattias Gårdlund.

Annons

Enligt kontrollrapporten uppgav chauffören när färjan kom i hamn i Tyskland att det inte gick att fixa läckaget under resans gång. I den andra lastbilen hade chauffören glömt att skruva på vatten vid avfärden från Tomelilla. Av den anledningen fanns det inget vatten till djuren.

Under färden tittade chaufförerna till djuren vid ett par tillfällen efter länsstyrelsens första inspektion.

Hade inga rutiner

Länsstyrelsens inspektörer tog kontakt med chaufförerna redan i Trelleborg. Då konstaterades att chaufförerna inte hade några rutiner för att ta hand om och eventuellt avliva djur som farit illa, vilket är ett krav.

– När de nu visste att vi var ombord så är det konstigt att de inte skötte tillsynen. Man kan undra hur det går till när vi inte är med, säger Mattias Gårdlund.

Ses till varannan timme

Han påpekar att situationen för djuren hade varit betydligt värre om det hade varit en varm sommardag. Transporten från gården i Hammenhög, via Tomelilla, över till Tyskland och ner till slakteriet i Weissenfels tar 19 timmar.

Vid en transport ska djuren ses till minst varannan timme och vid behov oftare. När länsstyrelsens djurskyddsinspektörer första gången inspekterade transporterna på bildäck hade det gått mer än två timmar och ingen chaufför hade sett till djuren.

Vill inte kommentera

Nu överväger länsstyrelsen att lämna över ärendet till en åklagare. Jordbruksverket underrättas om bristerna. Verket har möjlighet att återkalla transportörens transporttillstånd.

Annons

Upptäcks nya brister kan också länsstyrelsen hota med ett vite.

Torbjörn Eriksson i företaget Erikssons Djurtransporter i Tomelilla AB vill inte kommentera kritiken.

Det är första gången som länsstyrelsen kontrollerar transporter av djur med Tysklandsfärjorna sedan lantbrukare på senare tid börjat exportera grisar till Tyskland. Bakgrunden är att lantbrukarna inte får avsättning för sina djur på hemmamarknaden på grund av dålig efterfrågan.

Lina Campbell
Ulf Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons