Green Cargo vill bygga ut bangård
Kombiterminalen vid Friheden. BILD: CLAES NYBERG Allt som allt rör det sig om 100 miljarder som ska fördelas under 12 år. En fjärdedel av dessa bör gå till godstransporter enligt Green Cargo som anser att Skånes järnvägsnät är en flaskhals för industrins transporter. För Trelleborgs del handlar det inte om att bygga ut godstrafiken genom staden utan om att förbättra förhållandena för den befintliga. Trelleborg hamnade i bakvattnet på Öresundsbron och har missgynnats i resursfördelningen, menar Rolf Peterson, infrastrukturchef på Green Cargo. - Vi tror på två portar ut. Det är bron och Trelleborg. Vi har ingen ambition att föra över mer gods mot bron, säger han. Green Cargo vill att den planerade bangårdsutbyggnaden, som uteblev förra året på grund av pengabrist, ska genomföras så snabbt som möjligt. Tillsammans med Banverket håller man på att ta fram planer för en bangård som gör det lättare att lasta färjorna. Förutom bangårdsutbyggnaden vill Green Cargo modernisera färjeläget och flytta kombiterminalen, i dag belägen mitt emot Friheden, till öster om stationshuset. - Hela järnvägen har i dag en stark barriäreffekt. Den vill vi ta bort. Det ska bli smidigare att ta sig till stationen med bil och lastbil, förklarar Rolf Peterson. Hur mycket förändringarna kommer att kosta vet Rolf Peterson inte i dag, men han tippar att notan kommer att landa någonstans mellan 150 och 200 miljoner kronor. Han vill se snabba tag, från banverkets sida.