Annons

Görans gamla pojkdröm går som på räls

Ångvisslan tjuter, röken bolmar, doften av stenkol och smörjolja sprider sig. Göran Gatenfjord drar i gång sitt ånglok i skala 1:2 på den egna rälsen hemma på Söderslätt.
Trelleborg • Publicerad 14 september 2007
Göran Gatenfjord håller ångan uppe på sin egen järnväg på slätten.
Göran Gatenfjord håller ångan uppe på sin egen järnväg på slätten.Foto: 

– Jag har varit tågentusiast sedan barnsben och så nu när jag är pensionär fick jag nys om att man kunde köpa ett nytillverkat ånglok från Rumänien utan att ruinera sig. Det enda jag fick lova min förstående fru var att jag inte skulle vara i trädgården, så jag har lagt spåren så att järnvägen så snabbt som möjligt tar sig ut på ängsmarken bredvid.

Loket, som väger tre ton och är hälften så stort som originalloket, som det är modellerat efter, har sitt lokstall i garaget som hör till familjen Gatenfjords bostad. När dörrarna slås upp och loket kommer ångande ut på den 312 millimeters smalspåriga rälsen är det en mäktig syn.

Annons

Spåret letar sig genom en trädridå ut den intilliggande gräsmarken, där Göran Gatenfjord har sitt rallarjobb.

– Jag har lagt ungefär hälften av rundbanan hittills. Just nu arbetar jag med att få ihop banan så att den blir cirka 700 till 800 meter lång.

Det är otroligt mycket arbete med att bygga upp en egen järnväg. Först ska banvallen byggas upp, sedan ska slipers läggas ut, rälsen ska läggas på och spikas fast med rälspik. Därefter ska banan grusas. Eftersom loket väger så pass mycket måste man vara ytterst noggrann vid konstruktionen av banan.

– Loket levererades 2002 från Rumänien, berättar Göran Gatenfjord. Det kostade ungefär 200 000 kronor. Rälsen lyckades jag hitta i Småland. Den kommer från Ohs bruk. Museijärnvägen där hade fått ny räls och sålde den här från 1898 till mig för cirka 10 000 kronor. Så man måste inte alls vara jätterik för den här hobbyn.

Göran Gatenfjord poängterar dock att det inte bara handlar om pengar för den som skulle vilja skaffa sig ett eget ånglok.

– Ånglok är en ganska komplicerad maskin och man måste veta vad man gör, annars kan det hända en olycka, säger han.

Göran Gatenfjords bana som lokförare på egen bana började när han som 50-årspresent från frun fick en 14 dagars utbildning som förare av ånglok i östra Tyskland. Det var barndomens dröm om att bli lokförare som gick i uppfyllelse.

Under utbildningen fick han tips om lokverkstaden Remarul i Cluj i Transsylvanien i Rumänien, där man kunde beställa ett eget lok i halv skala. Han har även en gedigen teknisk bakgrund som ingenjör och tekniker.

Ett ånglok startar man inte genom att trycka på en knapp. Det tar cirka tre timmar att elda upp pannan innan man kan starta.

– Jag börjar med ved och sedan är det stenkol som gäller. När pannan är i gång kan den stå hur länge som helst. Ångtrycket reglerar sig självt. Det är dock ett ganska skitigt jobb att vara ångloksförare..

Annons

Loket som Göran Gatenfjord kör är en modell av loken på Darjeeling Himalaya railway. Loken på den banan tillverkades i England och de går fortfarande på banan i Himalaya som har spårvidden 600 millimeter.

– Man försökte med nya diesellok, men de klarade inte de snäva kurvorna på samma sätt som de gamla ångloken, säger han med den riktige entusiastens beundran i rösten. Ångloket är en ganska genial uppfinning.

Till loket har han också ett par vagnar, förutom tendern med vattenbehållaren och bränslet. Men än så länge kommer Göran Gatenfjord inte ut med vagnarna, eftersom utrymmet efter växeln som leder ut på banan från stickspåret till lokstallet inte rymmer vagnarna ännu.

Men rallarjobbet är i full gång. Efter den färdigbyggda delen av banan är banvallen delvis uppbyggd, slipers och räls ligger på plats och man kan ana vilken häftig rundbanan det kommer att bli när den är färdig.

– Riktigt färdig blir man väl aldrig. det roliga är ju att bygga och förbättra. Jag drömmer om en station också, kanske med semafor, ett hus för lok och vagnar och ett stickspår ner till dammen som jag har anlagt.

Göran Gatenfjord håller på att bygga nya växlar också.

– Det finns hur mycket som helst att göra och drömma om att bygga upp. Men jag har ju ingen tid då det eller det ska vara klart. Det får ta den tid det tar.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons