Glädje i Rådhuset – ett steg närmare östlig hamninfart
På onsdagen fattade mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt beslutet att inte pröva de överklaganden som kommit in angående en ny evakueringsväg till Trelleborgs hamn. En väg som Trelleborgs kommun hoppas även ska kunna användas som ny östlig infart till hamnen i framtiden.
Det betyder att mark- och miljödomstolens beslut att godkänna detaljplanen står fast och att det inte finns några legala hinder mot att bygga evakueringsvägen.
– Det var väldigt goda nyheter. Det innebär att vi kan fortsätta jobba framåt, säger Mathias Andersson.
Evakueringsvägen, eller östliga hamninfarten, utgör bara några enstaka procent av hela det massiva vägprojekt som kommunen vill ska mynna ut i en helt ny infrastrukturlösning för staden. Istället för att genomfartstrafiken och hamntrafiken ska ledas österut via Hedvägen, väg 9 eller Travemündeallén ska allt samlas i en ringväg från Maglarpsrondellen via väg 108 och ner till väg 9 i höjd med Östra stranden.
Ett litet steg på totalen alltså men viktigt, menar Mathias Andersson.
– Det är många delmål som måste nås längs vägen, men detta är ett stort delmål som vi gått och väntat på. Det är en viktig milstolpe för oss som vill ha ringvägen, säger han.
När det gäller de andra delmålen, att få igenom en östlig och västlig ringväg, så har processen varit minst sagt knölig. Arbetet med detaljplanen för den östliga delen har fått starta om efter att den förra detaljplanen stoppats av mark- och miljödomstolen i februari 2023. Detaljplanen för den västliga ringvägen har ännu inte lämnat ritbordet.
”Vi har haft nya samtal med Trafikverket. Det viktiga är att vi har en bra dialog och inte fastnar i spända lägen.”Mathias Andersson (SD)
Men den långa processen hoppas styret nu kunna förkorta genom att angripa frågan på ett nytt sätt. För en dryg vecka sedan beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott att ge kommundirektören i uppdrag att undersöka möjligheterna att bygga vägen med en vägplan istället för en detaljplan.
– Frågan är om det är rätt sätt att arbeta med en detaljplan i så här stora infrastrukturprojekt, säger Mathias Andersson.
Fördelen med en vägplan är enligt Mathias Andersson att processen kan gå snabbare. Till exempel är det stora skillnader i överklaganden. Gör man en detaljplan så är det mark- och miljödomstolen man överklagar till, med en vägplan är det direkt till regeringen.
– Jag tror att vi skulle ha gått den här vägen från början. Man har till exempel jobbat med vägplan i Jönköping, det har varit en mycket smidigare process. Här har det varit mycket mer långdraget. Jag tror att om man beslutar om en vägplan så kommer processen att gå snabbare, säger Mathias Andersson.
En vägplan fastställs av Trafikverket och därför behövs en tät dialog med myndigheten för att en sådan ska kunna komma till stånd.
– Vi har haft nya samtal med Trafikverket. Det viktiga är att vi har en bra dialog och inte fastnar i spända lägen, säger Mathias Andersson.
För att hamntrafiken ska ledas till en ny östlig hamninfart via en ringväg måste Trafikverket ge grönt ljus till detta. Än så länge har Trafikverket varit tämligen kallsinniga till detta.