Ett nytt fordon har dykt upp i Trelleborg: ”Lite läskigt”
Här saknas innehåll
Cykelintresset föddes när Gert-Åke Rosqvist i mitten av 00-talet deltog i ett välgörenhetslopp, hela vägen till Paris.
– Jag var inte trött när jag kom ner. De flesta klagade men jag ville fortsätta cykla, säger han.
Sedan dess har det rullat på. Det har blivit en del lopp, vissa på hela 300 mil, och intresset för att ta sig riktigt långt – helt för egen kraft – har bara växt sig starkare.
För några år sedan fick han upp ögonen för det lite udda fordonet velomobile. Velomobilen är en typ av liggcykel – eller lådbil, om man så vill – med ett aerodynamiskt skal som gör att luftmotståndet blir minimalt. Efter sin skilsmässa förra året har Gert-Åke Rosqvist nu gjort slag i saken och köpt sig en velomobile, en Milan GT.
– Med en sådan här kan man hålla mycket högre tempo och komma mycket längre, säger Gert-Åke Rosqvist.
Tre snabba frågor om velomobilen
Hur mycket kostade den?
– Den här kostade 110 000. Så det är som en mindre bil.
Fönsterna ser små ut. Ser du ut ordentligt?
– O ja. Jag ser jättebra. Men ibland immar det igen när man stannar när det regnar. Men det finns ventilation. När man kör blåser det in frisk luft.
Är den stabil?
– De säger att aerodynamiken ska göra att den är stabil i sidvind. Men jag känner att den vill förflytta sig. Men jag har bara haft den i en vecka, så det är ovana.
I uppförsbackarna kan det vara rejält trögt att föra fram det 24 kilo tunga fordonet, berättar Gert-Åke Rosqvist. Men lyckas han komma upp i omkring 40 kilometer i timmen på plan mark är det inte mycket kraft som krävs för att hålla sig kvar på den farten.
Under rätt förutsättningar kan det gå bra mycket snabbare. Den modell som Gert-Åke Rosqvist har införskaffat har trampats fram i nästan hundra kilometer i timmen. Själv har han hittills som mest varit uppe i 75 kilometer i timmen.
– Det är lite läskigt, säger han.
Gert-Åke Rosqvist har redan börjat använda sin velomobile i pendlingen från hemmet i Beddingestrand till centralstationen i Trelleborg och jobbet som lokförare på Pågatågen. Men planen är också att ta sig bra mycket längre än så.
– Det är väl inte direkt semester. Tanken är att cykla 16–17 timmar om dygnet, sova och sedan cykla igen. Bara för att ta mig runt Europa. När jag cyklar på tvåhjulingen ligger jag på 28–30 mil per dag. Med den här hoppas jag på tio mil till, säger Gert-Åke Rosqvist.
Gert-Åke Rosqvist
Ålder: 49 år
Bor: Beddingestrand
Yrke: Har ett förflutet som pilot, numera lokförare på Pågatågen.
Fritidsintresse: Cykling
Aktuellt: Är nybliven ägare till, vad som får antas vara, en av de första velomobilerna på Söderslätt.