Gatuchef redo för halka
På TA:s insändarsidor har det varit debatt om snöröjning de senaste två vintrarna. En ovanligt varm höst gör kanske att de tankarna är långt borta nu, men på kommunen har förberedelserna redan börjat.
– Det som är delvis nytt för den här säsongen är att vi kommer att prioritera upp busshållplatserna när Skånetrafiken sätter in extraturer, säger Mats Lawesson.
Prioriteringen innebär inte att något annat kommer att väljas bort, utan istället har tekniska förvaltningen bestämt sig för att ta in ytterligare två småtraktorer som ska utföra arbetet. Tidigare har busshållplatserna bara tagits om hand på kontorstid, men nu ska de röjas även på helger och kvällar.
För övrigt resonerar gatuchefen på ungefär samma sätt som han gjort tidigare år. Gator, cykelvägar och trottoarer ska vara framkomliga i möjligaste mån. Pengarna har viss betydelse, men snöröjningen kan inte ställas in bara för att budgeten har överskridits.
De senaste vintrarna har lärt Mats Lawesson och hans kollegor att vara mer på tårna.
– Vi agerar mer aktivt och väntar inte på att det ska bli tötider.
Att agera tidigt är särskilt viktigt när det gäller att frakta bort undanskottad snö. Under vintern 2009-2010 väntade man för länge vilket resulterade i höga vallar på gågatan och Stortorget. Nu har tekniska förvaltningen en överenskommelse med miljöförvaltningen om att det är okej att tippa snön, som klassas som miljöfarligt avfall så fort den flyttas, på västra industriområdet, så länge man är beredd att ta konsekvenserna.
– Om man i framtiden vill bygga på den tomten kan det behöva saneras. Då kommer vi att få stå för saneringskostnaderna, säger Mats Lawesson.