Fullmäktige sa ja till ny fördjupad plan
Inför ett par hundra åhörare debatterade fullmäktiges ledamöter i över en timme om den framtida utvecklingen för staden Trelleborg. Kommunstyrelsens ordförande Ulf Bingsgård (M) inledde debatten med att poängtera hur viktig planen är.
– Det handlar om att våga ta steget in i framtiden eller att stanna kvar i en stad som talar om hur allt har varit. För att kunna gå vidare måste vi ha planen på plats, sade han.
Miljöpartiets Anders Svensson började med att peka ut de delar som han ser som positiva i planen, bland annat kollektivtrafiken, bättre förutsättningar för handel i centrum och att man satsar på att förtäta.
– Men tyvärr finns det inslag som vi från Miljöpartiet inte kan ställa oss bakom. Särskilt gäller detta ring- vägen. Miljöpartiet har aldrig ställt sig bakom någon ringväg. Inte den större ringvägen som diskuterades 2009 och 2010 och inte heller nu. För oss är det en felsatsning som kommer att leda till ökade utsläpp, ökad bränsleförbrukning och längre körsträckor, sade han och påpekade att man flyttar problemen med avgaser och buller från väster till norr och öster i stället.
Anders Svensson yrkade på återremiss och ansåg bland annat att en fortsatt västlig infart till hamnen men i en nedsänkt form borde utredas bättre än som gjorts.
Oppositionsrådet Catherine Persson (S) var den som för flera år sedan föreslog att kommunen skulle arbeta fram en fördjupad översiktsplan för Trelleborgs stad och hon var nöjd med resultatet.
– Vår utmaning är inte bara att vara en bra och väl fungerande hamnstad utan även en rejält attraktiv kuststad, sade hon och påpekade att staden behöver växa för att öka underlaget för handel och näringsliv.
Även Söderslättspartiet, Sös, menade att en ringväg och en östlig infart till hamnen är fel väg att gå i utvecklingen av Trelleborg. Bertil Larsson (SÖS) ansåg att det bästa, och snabbaste, alternativet är att gräva ner och täcka över en väg för hamntrafiken längs den nuvarande infarten.
– Kostnaden för det ligger i paritet med att bygga ringvägen. Men man slipper slå sönder landskapet och behöver inte vänta på en osäker framtid. Det kan i princip göras omgående. Det andra förslaget, med en östlig ringväg, bygger på att länsstyrelsen och Trafikverket ska ändra sina ståndpunkter när de så sent som för några veckor sedan sade kategoriskt nej till det.
Bertil Larsson yrkade i första hand på återremiss och i andra hand på ett tillägg om att komplettera planen med en djupare utredning om en nedsänkt västlig infart till hamnen.
I kommunstyrelsen avstod SD:s ledamöter från att rösta om den nya fördjupade översiktsplanen. Enligt Helmuth Petersén handlade det inte om att de var negativa till planen.
– Det var bara det att vi ville utreda ett par frågor och det har vi gjort nu, sa han innan han yrkade på bifall.
Innan planen var antagen krävdes två omröstningar. Den första rörde en eventuell återremiss vilket bara MP och Sös var för. I den andra omröstningen ställdes planen i sin helhet mot det tillägg som Bertil Larsson föreslog. Anders Svensson avstod från att rösta medan hans partikamrat Love Nilsson höll med Söderslättspartiet. Övriga närvarande ledamöter röstade ja vilket gjorde att planen gick igenom.