Annons

Frisk Östersjö är värd många miljarder

Att göra Östersjön frisk igen till år 2030 kan innebära 550 000 fler jobb och ge ett ekonomiskt mervärde på 280 miljarder kronor per år jämfört med om inget görs. Det visar en rapport som Världsnaturfonden (WWF) beställt.
Trelleborg • Publicerad 4 september 2013
Foto: 
"Det handlar om två olika scenarior som konsulten tagit fram", säger Mattias Rust från WWF i Sverige, som deltar i Cleanships slutkonferens i Trelleborg.
"Det handlar om två olika scenarior som konsulten tagit fram", säger Mattias Rust från WWF i Sverige, som deltar i Cleanships slutkonferens i Trelleborg.Foto: Foto: Claes Nyberg

- Det handlar om två olika scenarior som konsulten tagit fram, säger Mattias Rust från WWF i Sverige, som deltar i Cleanships slutkonferens i Trelleborg. Ett scenario där man låter förfallet av Östersjön fortsätta och ett där man genomför de förändringar som behövs för att göra havet friskt igen.

Det är The Boston consultning group som för WWF:s räkning tagit fram rapporten, som betecknas som en affärsplan för Östersjön. Det handlar om att visa att arbetet med att återställa havsmiljön i Östersjön inte bara rör miljön utan även har stora ekonomiska och sysselsättningsmässiga konsekvenser.

Annons

Vid ett framgångsrikt miljöarbete i Östersjön behåller man fler arbeten inom jordbruket än om inget görs. Arbetet inom fisket ökar, men den största ökningen av arbetstillfällen kommer inom turistnäringen.

Där kan en renare sjöfart bidra.

- Sjöfarten har ganska liten påverkan på miljön i ett helhetsperspektiv, men mycket stor påverkan lokalt, säger Mattias Rust, som är talesperson för WWF i Sverige när det gäller olja och sjöfart.

Han menar att sjöfarten under lång tid släpat efter vägtrafiken när det gäller utsläppen. Att kravet på att fartygen ska använda bränsle med lägre svavelhalt än 0,1 från 2015 i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen ser han som ett naturligt krav.

- Fordonstrafiken gjorde sin förändring för länge sedan, säger han. Nu måste sjöfarten också genomgå en sådan utveckling, men den är inte alls lika långtgående som landsvägstrafikens omställning har varit.

Mattias Rust vill jämföra omställningen till ett hållbart samhälle med evolutionen.

- Det kan vara smärtsamt för den som är med under förändringen, men utvecklingen leder till något bra.

Om Cleanship-projektet har han bara lovord.

- Det är jättebra att privata aktörer går i bräschen i sådana här fall, säger han. Men om det ska genomföras över hela linjen måste myndigheterna se till det genom att göra det fördelaktigt för aktörerna att vara med och ofördelaktigt att stå utanför.

Lina Campbell
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons