Annons

Frågetecken kring lärarlöner

Det är mer än resultaten på de nationella proven som ska ligga till grund för bedömningen och lönesättningen av lärare. Det välkomnas av Lärarförbundet.
Trelleborg • Publicerad 14 april 2010
Maria Rönn, ordförande i Lärarförbundet.
Maria Rönn, ordförande i Lärarförbundet.Foto: 

TRELLEBORG. TA berättade på tisdagen att gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden till viss del backar förslaget att elevernas resultat på de nationella proven ska ligga till grund för lönesättningen. I det senaste förslaget, som ska upp på nämnden i dag, onsdag, är det fler parametrar som ska ingå i bedömningen av lärarnas kapacitet, bland annat hur lärarna fungerar i klassrummen.

– Det är bra att inte bara nationella proven ska ligga till grund för bedömningen. Det finns så många andra faktorer som har betydelse, säger Maria Rönn, ordförande i Lärarförbundet i Trelleborg.

Annons

Det finns dock andra frågetecken i förslaget, menar Maria Rönn. Ett är att lärarna ska sitta med på varandras lektioner för att ge feedback.

– Det gör vi gärna, men det kräver mer resurser. Får vi inte det så bör vi kanske fokusera på våra elever istället, säger Maria Rönn.

Rönn är också tveksam till ifall det verkligen går att mäta alla aspekter av en lärares arbete.

– Jag tror nog att en rektor är kapabel att bedöma sina anställda utan att det sätts upp specifika kriterier för bedömningen, säger hon.

Martin Strandberg
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons