Annons

Förvaltning växer efter kritik

När miljö- och stadsbyggnadsförvaltningarna slås ihop vid årsskiftet får de två nya tjänster. Orsaken är delvis kritiken mot hur man hanterat bygglovsärenden.
Trelleborg • Publicerad 16 december 2011

Som TA tidigare skrivit har revisorerna granskat hur samhällsbyggnadsnämnden hanterar sina bygglovsärenden. Förvaltningen fick kritik på flera punkter, bland annat menade revisorerna att målen och riktlinjerna var otydliga, att det fanns brister i kontrollen och att uppföljningen var dålig.

– Generellt instämmer vi, men vi menar att de överskattar bristerna, säger Claus Pedersen, stadsbyggnadschef.

Annons

Han menar att orsaken till bristerna delvis beror på att man organiserat sig fel, delvis på personalbrist. Det senare ska nu åtgärdas.

– Varje år under förra mandatperioden påpekade nämnden att man kände sig underbemannad. Nu har vi lagt en plan som innebär att vi vill ha sju nya tjänster, säger Patrik Holmberg (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Han menar att de nya tjänsterna ska tillsättas efterhand. Redan vid årsskiftet anställs två personer, med hjälp av pengar som beviljats av kommunfullmäktige. Höjda avgifter på både bygg- och miljösidan kan i framtiden finansiera några av de andra tjänsterna.

– Detta är inget som ska stressas fram utan ska göras med måttfullhet, säger Patrik Holmberg.

När miljö- och stadsbyggnadsförvaltningarna samt avdelningen mät och karta slås ihop vid årsskiftet kommer man totalt att vara 42 anställda, inklusive de två nya tjänsterna.

Louise Löfgren
Fanny Johansson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons