Förstelärarna på plats till starten
Johan van der Levin, Gülsen Usein och Maria Glawe är tre lärare som anses ha särskilt hög yrkesskicklighet och har utsetts till förstelärare på Söderslättsgymnasiet. Nu vill de dela med sig av sina, och andra lärares, kunskaper. Att lära av varandra är en viktig del i pedagogisk utveckling.
– Undervisningen är ofta ganska sluten, man befinner sig i sitt eget klassrum med sina egna elever. För att utveckla sig behöver man öppna upp, dela med sig till andra och skapa ett slags lärande kultur. Det handlar om att våga diskutera sin undervisning, säger Maria Glawe och ger ett exempel.
– Bara en sådan enkel sak som hur man startar upp en lektion. Starten kan vara avgörande för om lektionen ska bli intressant eller inte, säger Maria Glawe.
En tanke är att göra det pedagogiska samtalet, som nu kanske mest hålls på fikaraster och i korridorerna, mer systematiserat. Att hitta en arena där man kan lyfta fram och diskutera goda exempel.
Koll på det nya
För förstelärarna handlar det också mycket om att hålla koll på den senaste forskningen. Vilka är de bästa metoderna att få ut undervisningen och hur hänger man med i ungdomarnas allt mer digitaliserade värld?
– Vi vill hela tiden jobba utifrån nya rön och på så sätt utveckla kvaliteten. Ungdomarna är mer vana vid den digitaliserade utvecklingen och det är viktigt att vi hänger med, säger Gülsen Usein.
De tre är noga med att poängtera att förstelärarna inte ska ses som någon elitstyrka som berättar hur undervisningen ska bedrivas.
– Det är viktigt att man inte kommer med något von oben-perspektiv. Vi har mandat att utveckla arbetet, men det kan bara göras i samarbete med kollegorna, säger Johan van der Levin.
Förstelärarna valdes ut i noggranna tester där externa bedömare och eleverna fick betygsätta undervisningen. Johan van der Levin, Gülsen Usein och Maria Glawe är stolta och glada över uppdraget.
Tveksam först
– Jag var lite tveksam till en början eftersom jag inte riktigt visste vad det innebar. Men ju mer jag läste på så förstod jag att det var en satsning på det pedagogiska arbetet, som jag älskar och vill göra, säger Johan van der Levin.