Annons

Första stenkastet för hamnbygget

Ett rejält plums följt av en applåd. Det var vad som hördes när infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) släppte en symbolisk sten som startskott för byggandet av två nya vågbrytare och muddring av en ny hamnbassäng i Trelleborg.
Trelleborg • Publicerad 22 juni 2011
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).Foto: Tom Wall
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd fick dra i spakarna till grävmaskinen och släppa stenen som lades i havet strax öster om Polystyrenfabriken.
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd fick dra i spakarna till grävmaskinen och släppa stenen som lades i havet strax öster om Polystyrenfabriken.Foto: Tom Wall
Foto: Tom Wall

I mars var hon i Trelleborg och tände ett par lanternor som symbol för byggandet av elanslutningar i Trelleborgs hamn. På onsdagen var det dags för nästa "spadtag". Inför ett 70-tal inbjudna gäster och hamnanställda fick infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd dra i spakarna till en uppställd grävmaskin och släppa en stor sten i havet.

– Det var fantastiskt kul. Jag skulle vilja ha en sån grävmaskin hemma i trädgården, skojade ministern efteråt.

Annons

I sitt tal innan stensläppet påpekade hon att Trelleborgs hamn är en av de viktigaste hamnarna för hela Sverige. Men på frågan om hamnen inte borde vara en statlig angelägenhet gav hon inget tydligt svar.

– I grunden har vi ingen statlig hamnpolitik. Men vi tittar mycket på stråket till en hamn och godsets hela väg. Där är det också viktigt med internationella kontakter, sade hon.

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Bingsgård (M) talade om kommunens vision för hamnen.

– Vi ska bli den klimatsmartaste hamnen i hela Östersjön, sade han och förklarade att byggandet av de två nya pirarmarna ska ses som ett första steg i en gigantisk rockad av Trelleborgs hamn.

– Vi flyttar hamnen för att staden ska fram till havet. Det område där vi står kommer inte vara industriområde med cisterner och industrier i framtiden, sade han.

De två vågbrytarna som nu ska byggas, en från västra delen som blir en kilometer lång och en från den östra som blir två kilometer lång, kommer att kräva 600 000 ton sten. Anläggningsföretaget Jonab har fått uppdraget som blir företagets hittills största.

– Vi har ju sten i Halmstad. Detta är mest ett logistikprojekt egentligen. Från vår stentäkt i Halmstad ska det gå cirka 25 000 lastbilstransporter till Halmstads hamn. Detta ska sedan lastas på en båt som dygnet runt i nio månader ska gå mellan Trelleborg och Halmstad, förklarar företagets vice vd Niklas Andersson.

Just möjligheten till båttransporter såg Trelleborgs hamn som en stor fördel i upphandlingen av bygget. Att företaget dessutom hade lägst pris avgjorde saken.

– De var de enda som kom in med alternativet att komma in med stenen via fartyg, sade hamnens vd Tommy Halén.

Louise Cronholm
Jenny Isaksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons