Annons

Första spadtag för nya motorvägen

Trots att ingen sa det bevingade ordet var det den känslan som präglade de flesta av de cirka hundra gästerna när det första spadtaget för bygget av motorvägen mellan Vellinge och Trelleborg togs på tisdagen.
Trelleborg • Publicerad 1 december 2009
Foto: 
Foto: 
Thomas Erlandson, Lars-Ingvar Ljungman, Jerker Swanstein, Lena Erixon, Ulf Bingsgård och Per-Olof Wedin tar ett tag för nya E 6.Foto: 

SÖDERSLÄTT. För tanken har funnits där ända sedan motorvägen mellan Malmö och Vellinge byggdes på 1970-talet. Och ända sedan början av 1990-talet har Trelleborgs kommun kämpat för att bygget ska bli av.

– Under hela mitt liv har man diskuterat en utbyggnad. Så det är extra skönt att kunna stå här i dag och vara med och ta det första spadtaget, sade Trelleborgs kommunalråd Ulf Bingsgård (M) i sitt tal.

Annons

Ulf Bingsgård och kommunalrådskollegan Lars-Ingvar Ljungman (M) från Vellinge passade också på att poängtera för Vägverkets generaldirektör Lena Erixon vikten av investeringar just i Skåne.

– En liten bit väg här betyder mycket för hela landet. Fortsätt med satsningarna här i Skåne så går det bra för hela Sverige, sade Ulf Bingsgård.

Entreprenören Svevia har redan så smått satt igång med de förberedande arbetena. Ulf Lindoff, projektchef på Svevia, berättar att man sätter igång med full fart efter nyår.

– Innan dess förbereder vi förbifarter, vi börjar också gräva ut för den väg som ska gå under E 6 vid Maglarp, säger han.

Efter nyår börjar man i första hand med tunneln under E 6 vid Maglarp och med trafikplatsen vid Vellinge södra.

– Efter det fortsätter vi med de båda andra trafikplatserna, vid Skegrie och vid Håslöv, säger Ulf Lindoff.

Arbetet med själva motorvägen hoppas Ulf Lindoff ska komma igång under våren.

– I mars är det tänkt att vi ska börja med schaktarbetena för vägen. Sammanlagt handlar det om en halv miljon kubikmeter jord som ska flyttas under bygget, säger han.

Vägverkets generaldirektör Lena Erixon menade i sitt tal att det här var ett efterlängtat ögonblick.

– Om två år återvänder vi och firar invigningen. Då kommer det att vara asfalt här och inte lera, sade hon.

Enligt beräkningarna ska vägbygget ta cirka två år. Under byggtiden blir E 6 smalare än vanligt men kommer fortfarande att ha ett körfält i vardera riktningen. Hastigheten sänks tidvis på vissa sträckor under arbetet och det finns risk för köbildningar.

Lucas Dietrichson
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons