Försäkringsreklam förbryllar

Konsumentverket har dock ingen kritik mot erbjudandet om gratis livförsäkring
Trelleborg • Publicerad 10 mars 2002

Ett par i Trelleborg undrar över ett erbjudande från försäkringsbolaget Din Framtid som de fått i brevlådan. I brevet från försäkringsbolaget erbjuds en av dem en gratis livförsäkring för 10 000 kronor. - Var är hunden begravd? undrar paret i ett brev till Trelleborgs Allehanda. Enligt Konsumentverket finns det dock ingen begravd hund i själva erbjudandet. - Konsumentverket/Konsumentombudsmannen har inte någon kritik mot erbjudandet som sådant, det verkar som om det är gratis och att försäkringen inte behöver sägas upp när ett år har gått, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. Däremot vill Konsumentverket uppmärksamma konsumenterna på att den troliga orsaken till erbjudandet om gratisförsäkring är att bolaget vill bygga upp en kundstock för att skicka ytterligare reklam om utökad eller fortsatt försäkring till dem som tecknar sig för gratiserbjudandet. Konsumentverket vill också peka på de små beloppen i gratisförsäkringen. Beloppet som faller ut är endast 10 000 kronor vid dödsfall på grund av olycksfall och 5 000 kronor om personen avlider av andra orsaker. Konsumentverket menar att gratisförsäkringen inte kan ersätta en vanlig livförsäkring. - Beloppen kan inte ge tillräckligt skydd för att kompensera det ekonomiska bortfallet för de efterlevande, anser Konsumentverket. Konsumentombudsmannen har tidigare utfärdar ett förbudsföreläggande mot Din Framtid för deras tidigare marknadsföring.

Lasse Bryggare lasse.bryggare@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.