Föräldrar vill diskutera utifrån barnens behov
När spjutspetsskolan infördes hade Andreas inga barn som var i skolålder. I dag går dottern Maja i andra klass på Skegrie skola.
Andreas Jarnbring menar att spjutspetsskolan inte diskuteras speciellt mycket i föräldraföreningen där han är ordförande.
- Det handlar mycket om basfrågor som mobbing och oro i klassrummen istället.
Andreas menar dock att dessa frågor borde bäddas in mer i konceptet.
- Spjutspets ligger långt borta eftersom allt det vardagliga inte ingår, säger han.
Just oron i klassrummet är ett problem. Det krävs fler speciallärare anser både Andreas Jarnbring och flera av medlemmarna i föräldraföreningen. Personligen ser Andreas både bra och dåliga sidor med Trelleborgs nuvarande skolkoncept. På plussidan hamnar insynen och öppenheten.
- Intentionen med delaktighet för både barn och föräldrar är bra, men det saknas resurser för det.
På minussidan nämner han bland annat avsaknaden av en tids- och resursplan och uteblivet resultat.
- Enligt Lärarförbundets egen undersökning av alla kommuners resultat har vi sjunkit 67 platser sedan förra året. Det förbryllar. Hur kan spjutspetsskolan göra så att vi går bakåt?
Både han och hans fru upplever att dotterns lärare stressas av de nya arbetsuppgifterna, som exempelvis mentorssamtalen hem till föräldrarna.
Andreas efterlyser dock en diskussion om spjutspetsprojektet utifrån barnens behov.
- Det pratas så mycket om vad som är bra för lärarna och föräldrarna men det är inte säkert att det är det bästa för barnen, säger han.
Andreas önskar också att skolplanen ska innehålla någonting om hur föräldraföreningen och skolan ska fungera tillsammans. I Skegrie fungerar det så att föräldraföreningen bjuder in rektorn och två lärare till sina möten, som de håller varannan månad.
- Det är alltid lärare med på mötena, men tyvärr är det inte lika många medlemmar som kommer.
Utöver styrelsemedlemmarna och lärarrepresentanterna brukar bara ett fåtal av föreningens cirka 80 medlemsfamiljer dyka upp.
- Ibland tror jag att det beror på bristande intresse. Eller så vill de kanske diskutera andra saker, funderar Andreas.