Annons

Felräkning har gett högt pris i badhuset

En något genant felräkning har gjort att vuxna besökare i Trelleborgs badhus kan ha fått betala mer per tillfälle ju fler badbesök de har köpt.
Trelleborg • Publicerad 26 september 2007
Personer som har köpt ett 25 gångers kort i Trelleborgs badhus har fått betala mer per badtillfälle än personer som har köpt ett 15 gångers kort. bild: Malin Palm
Personer som har köpt ett 25 gångers kort i Trelleborgs badhus har fått betala mer per badtillfälle än personer som har köpt ett 15 gångers kort. bild: Malin PalmFoto: 

Vanligtvis gäller principen att storpack ger billigare pris för varje enskild vara. Men på grund av en felräkning har badhuset vänt på principen. När vuxna badare har köpt ett 15 gångers kort har varje bad kostat 33,33 kronor. Men när de i stället köpt ett 25 gångers kort har varje bad kostat 35 kronor.

– Jag upptäckte det när jag själv skulle köpa ett badkort. Jag kontaktade badhuset och även fritidsförvaltningen men de verkade inte vilja göra något åt misstaget. De som har köpt 25 gångers kort borde ju få kompensation, säger badaren Lena Nilsson. När TA kontaktar badhuset och fritidsförvaltningen har dock beslut tagits om åtgärder.

Annons

– Ja, självklart ska ingen förlora på att bada hos oss. Det här ska vi kompensera, fastslår fritidschefen Göran Ling.

– Alla som har köpt ett 25 gångers kort efter 1 januari i år kan komma hit och få ett gratis badbesök. Och för att rätta till felräkningen kommer 15 gångers kortet tas bort och i stället blir det 14 badbesök för samma summa som förut bekostade 15 besök, säger Ann-Sofie Danielsson, chef för badhuset. Hon förklarar med en ursäktande blick även bakgrunden till situationen:

– Det var helt enkelt ett olyckligt misstag. Vi gjorde en felberäkning och ber om ursäkt för det.

Eftersom priset har funnits sedan 1 januari i år, utan att någon före Lena Nilsson har upptäckt misstaget, är redan cirka 100 personer drabbade. Badhuset kommer dock inte ringa runt till varje person utan sätter upp informationsskyltar i badhuset. Därefter rättar de till korten hos de människor som betalat fel pris.

Lina Hansson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons