Annons

Färjorna kan få tävla med Tysklandstunnel

I Norge planeras det för ett höghastighetståg till Trelleborg, och en tunnel under Östersjön till Tyskland. Det kan innebära att färjetrafiken får konkurrens, men i Trelleborg ser man positivt på planerna.
Trelleborg • Publicerad 19 december 2011
Foto: Claes Nyberg

– Det låter spännande att se om möjligheten finns. I tidigare höghastighetsprojekt har det varit Danmark som varit i fokus, men raka vägen till Tyskland är ju via Trelleborg, säger kommunalrådet Ulf Bingsgård (M).

Tågbanan och tunneln väntas kosta 20 miljarder euro, eller knappt 200 miljarder svenska kronor, och skulle kunna vara klar 2030. Projektet kallas för Coinco south. Knut Halvorsen, vd för Oslo Teknopol, som hittills har haft det administrativa ansvaret för projektet, menar att det absolut är ett realistiskt förslag. Att tunneln under Östersjön skulle bli cirka 100 kilometer lång ser han inte som ett problem.

Annons

– I Asien planlägger och bygger man tunnlar som är mycket längre än så. Det finns ett exempel på en som är 200 kilometer, säger Knut Halvorsen.

Idén att leda trafiken via Trelleborg kommer från att Danmark väntas motsätta sig att mer trafik ska passera genom Själland och Lolland-Falster.

– Det här är också en möjlighet att flytta trafiken från vägarna till järnvägen, säger Knut Halvorsen.

Nu fortsätter arbetet med att ta fram beräkningar på allt från geologiska förutsättningar och miljökonsekvenser till transportekonomi. I slutet av nästa år ska det vara klart. Hur projektet, om det blir av, ska finansieras är inte klart men Knut Halvorsen menar att Norge kan betala om ingen annan gör det.

– Vi kan ta pengar ur oljefonden i stället för att låta den gå back med investeringar i aktier och obligationer, säger han.

Ulf Bingsgård tror att en höghastighetsbana via Trelleborg hade gynnat staden på flera olika sätt.

– Det måste ju finnas en station på den svenska sidan och då verkar det rimligt att man lägger den här, säger han.

Hur sannolikt är det att projektet blir verklighet?

– Hela höghastighetsprojektet har ifrågasatts eftersom det handlar om mycket pengar. Jag tror att det är lika sannolikt eller osannolikt oavsett vilket av alternativen det handlar om, säger Ulf Bingsgård.

Tommy Halén, vd för Trelleborgs Hamn AB, har hört talas om planerna men inte hunnit sätta sig in i dem.

Annons

– Det är ett intressant, enormt kostsamt och gigantiskt stort projekt men jag kan inte se att det skulle påverka Trelleborgs Hamn och godstrafiken, säger han.

Tommy Halén menar att det inte är särskilt troligt att skicka godtransporter genom en så pass lång tunnel, men Knut Halvorsen tänker sig att järnvägen skulle användas till passagerartrafik på dagen och godstransporter på natten.

– En del av den godsmängd som går via färjorna i Trelleborg idag vill vi helt klart konkurrera om. Det påverkar alltid en hamn om man bygger en fast förbindelse, men det är inget som händer över en natt, säger han.

– På lång sikt måste man ändå fråga vad som är bäst för samhället. Om Trelleborg blir en logistikcentral för höghastighetståg är det ingen dålig bärplanka för regionens utveckling, säger Knut Halvorsen.

Louise Cronholm
Fanny Johansson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons