Färjor tömmer avlopp i havet
Det är en sammanställning av Världsnaturfonden, WWF, som visar att bara nio av drygt 50 tillfrågade rederier som skrivit under en förklaring att sluta släppa ut avloppsvattnet i Östersjön under gång. I och för sig är det tillåtet att släppa ut avloppsvatten när fartyget är mer än tre sjömil utanför närmaste land.
I Trelleborgs hamn är det två färjelägen som har direktförbindelse med ett kommunalt reningsverk, läge 6 där Delfin låg och det nya läge 9.
– En anslutning ligger med i planeringen för ombyggnaden av läge 8, säger Jim Leveau som bland annat är miljöansvarig i hamnen. Dessutom finns det med i planeringen för de nya lägena 10 till 13.
I övriga färjelägen finns inga fasta anslutningar till kommunala reningsverk men för läge 2-5 finns möjligheten att föra över avloppsvattnet till bil och köra det till reningsverk. – Om det blir en efterfrågan så får vi ta upp en diskussion med rederierna, säger Jim Leveau. Men i princip är det tre länder som ska komma överens, Sverige, Tyskland och Polen, om det ska införas några nya regler.
Av de rederier som skrivit på avsiktsförklaringen att sluta släppa ut avloppsvatten är fyra rederier finska, två estniska, två tyska och ett danskt, säger Ottila Thoreson på WWF till TT. Responsen har varit dålig. Rederierna hävdar att de inte kan av tekniska eller ekonomiska skäl. Några hävdar att deras båtar är för gamla. De polska rederierna har också sagt nej. De hävdar att kostnaderna blir för stora eftersom de får betala ytterligare avgifter om de tar med sig avloppsvattnet i hamn.
Christer Hansson
0410-545 42
christer.hansson@allehandasyd.se