Facket tar strid om Nils Dacke
- Fartyget ska få polsk besättning för att börja gå på den nya linjen i januari, säger Eva Jönsson, pressansvarig på svenska TT-Line.
Men fackföreningen Seko Sjöfolk menar att företaget inte följer lagen om anställningsskydd när man säger upp den svenska besättningen.
- Vi anser att uppsägningarna av den svenska besättningen är felaktiga, säger Jonas Forslind, avdelningssekreterare på Seko Sjöfolk. Företaget säger att det råder arbetsbrist, men vi menar att det inte gör det. Nu vet man ju också vad som ska hända med fartyget.
Enligt Jonas Forslind handlar det om en verksamhetsövergång, där den svenska besättningen bör följa med till den nya linjen.
- Vi anser att det inte går att byta besättning bara för att man börjar köra till en annan EU-hamn från Trelleborg, säger Jonas Forslind.
Av de 70 anställda i den svenska besättningen på Nils Dacke hör 45 till Seko Sjöfolks avtalsområde. Tidigare har hälften av fartygen hos TT-Line haft svensk besättning, hälften tysk.
- Vi ska ha en ny förhandling med företaget på torsdag, säger Jonas Forslind. Om vi inte får gehör för våra åsikter så går vi vidare till Arbetsdomstolen.
TT-Line siktar på att göra den nya linjen attraktiv både för passagerare och godstrafiken.
- Vi har sett att det finns ett allt större intresse för att semestra i Polen, säger Eva Jönsson. Vi tänker oss att man ska kunna åka till Polen från Trelleborg som passagerare på samma sätt som man i dag åker till Tyskland.
Innan linjen startar i januari planerar TT-line därför att modernisera restaurang, cafeteria och realaxavdelning ombord på Nils Dacke.