Annons

Få Shop Express-kunder polisanmäls

Enligt säkerhetschefen för Coop Sverige leder misstag när det gäller användandet av Shop Express normalt sett inte till polisanmälningar.
Trelleborg • Publicerad 22 januari 2004

- Med Shop Express scannar man själv sina varor. Fastnar man i en kontroll och en vara är oscannad så rättas det till och man hamnar därefter i tätare kontroller, säger Sven-Erik Ek, säkerhetschef på Coop Sverige. Han känner inte till Björn Schäfers fall och kan inte kommentera detta men menar att polisanmälningar bara ska göras när en kund uppenbart har stoppat undan en oscannad vara och blir upptäckt av butikskontrollanter eller av övervakningskameror. Då stoppas personen först efter kassalinjen. - Vi har ständigt kunder som avsiktligt stoppar på sig varor för att undvika att betala för dem och det är dessa vi försöker komma åt. Men vi kan självklart trampa fel någon gång också. Enligt Sven-Erik Ek har få kunder som använt sig av Shop Express blivit polisanmälda sedan systemet infördes. - De som vi har tagit har varit klockrena fall, säger han. Han menar att kunderna inte ska behöva känna någon oro för att bli misstänkta för stöld eller snatteri när de använder Shop Express. - Den oron ska man inte känna. Finns det ändå de som känner oro så måste vi se hur vi ska få bort den och eventuellt ändra på systemet, säger han. Enligt Coop Sveriges informationschef Ulrika Ekström får alla kunder som registrerar sig som användare av Shop Express en noggrann introduktion. - Det finns moment som är kluriga som till exempel att när man ska köpa en back läsk så ska man inte bara scanna in backen utan flaskorna också. Ett annat lurigt moment är när man själv väger frukt och grönt. Då ska man först väga det och skriva ut en etikett som sedan ska scannas. När kunden har gjort sitt första inköp med Shop Express görs en kontroll. Stämmer allting då hamnar kunden på en lista bland dem som bara kontrolleras slumpvis. Är något fel görs kontroller oftare. - Det är för båda sidors skull. Vi vill veta att kunden har förstått och behärskar systemet. Både för att inte missa varor och för att inte betala mer.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons