Annons

Få alkoholtester av Albin

Var tionde lastbilschaufför kan kontrolleras i Trelleborgs hamns alkoholbom Albin. Men sedan bommen kom på plats i juni 2006 har bara drygt 7 000 lastbilar stoppats, mot möjliga 21 600 om året.
Trelleborg • Publicerad 10 mars 2010
Foto: 
Trelleborgs hamns alkoholbom Albin låter inte bommarna gå upp om lastbilsförarens prov visar över 0,2 promille. Då larmas också polis och personal från hamnen kallas till platsen för att övervaka vad som händer. Men antalet kontroller har varit få i förhållande till vad Albin ska klara av.
Trelleborgs hamns alkoholbom Albin låter inte bommarna gå upp om lastbilsförarens prov visar över 0,2 promille. Då larmas också polis och personal från hamnen kallas till platsen för att övervaka vad som händer. Men antalet kontroller har varit få i förhållande till vad Albin ska klara av.Foto: 

Från juni 2006 till mitten av februari har 7 380 lastbilsförare reagerat för stoppljuset och kört in i fållan där de tvingas att blåsa negativt för att bommen framför ska gå upp. Av dem har 48 åkt fast sedan polisen automatiskt larmats till platsen.

– Hade vi haft större ytor att förfoga över vid utfarten hade man kunnat ha en till alkobom. Och då hade man dubblerat alltihopa. Men givetvis är jag nöjd att man stoppat 48 påverkade, säger Jim Leveau, trafikledare i hamnen.

Annons

Bommen installerades till följd av en trafikolycka på E 65 2004, då en långtradarchaufför som hade kört av färjan i Trelleborg körde ihjäl fem personer utanför Svedala.

Bommen ska mäkta med att stoppa cirka var tionde lastbil som kör av färjorna i Trelleborg. Av de 216 000 lastbilar som anlände till hamnen förra året skulle därmed 21 600 förare ha stoppats. Att detta inte skett förklarar Jim Leveau med att polis, tull och kustbevakningen gör egna kontroller i hamnarna och att bommen då avstängd. Han tillstår att Albins förhållandevis låga siffra också kan bero på att förare undslipper testning.

– Det är en risk att någon gör det. Om det är någon som kör in i kontrollen så är det möjligt att bakomvarande inte ser det utan bara baksidan på trailern framför, och sedan gasar på förbi när trailern viker av. Det kan vara en anledning, men jag har inte sett det själv, säger Jim Leveau.

Efter att ha tagit del av siffrorna som TA samlat in från kustbevakningen, tullen och polisen öppnar Jim Leveau för att det kan bli aktuellt att titta över om det går att göra en fysisk förbättring för att fler förare ska kunna stoppas och nykterhetstestas.

– Det finns ju planer på att bygga ut hamnen. Och om det blir verklighet får vi mycket mer geografisk yta till förfogande. Då kan vi sätta upp fler bommar utan att riskera enorma köer, säger Jim Leveau.

Martin Strandberg
Niclas Sörenson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons