Annons

Ett stort skutt framåt för handeln

Härliga tider, strålande tider. Det går mycket bra för handeln i Trelleborgs innerstad. Omsättningen i butikerna ökade med 16 procent under perioden 2005-2006.
Trelleborg • Publicerad 5 september 2007
Åhléns etablering i Trelleborg påverkade de positiva försäljningssiffrorna, liksom de butiker som öppnade eller expanderade i Valens köpcentrum. BILD: CLAES NYBERG
Åhléns etablering i Trelleborg påverkade de positiva försäljningssiffrorna, liksom de butiker som öppnade eller expanderade i Valens köpcentrum. BILD: CLAES NYBERGFoto: 

Kartläggningen som Handelns utredningsinstitut, HUI, har gjort visar att Trelleborgs city tar ett stort skutt framåt när det gäller detaljhandeln.

Omsättningen i Trelleborg för föregående period, 2004-2005, var på blygsamma två procent.

Annons

– Etableringen av Åhlénsvaruhuset i Trelleborg har påverkat den här positiva utvecklingen i stan, sammanfattar Sven Arne Carlsson, företagsrådgivare på Svensk handel i Skåne.

Sedan varuhuset öppnade vid Algatan under senhösten 2005 har försäljningen av hem- och fritidsprodukter tilltagit rejält, då man noterar en närmare 30-procentig ökning av dessa varor. – Rent generellt har det gått väldigt bra för detaljhandeln under de senaste åren, i Skåne och i Sverige i allmänhet. För tolfte året i rad ligger omsättningen på plus, sammanfattar Sven Arne Carlss0n.

Undersökningen som HUI gjort omfattar nio stadskärnor i Skåne, där i stort sett de största kommunerna i länet finns representerade, bortsett från Eslöv och Simrishamn.

Varken Svågertorp i Malmö eller Toppengallerian i Höllviken är med i genomgången, eftersom det saknas underlag från de respektive köpcentran.

– Vi fösöker få in Svågertorp i nästa års kartläggning, eftersom det är en viktig handelsplats i västra Skåne, säger Sven Arne Carlsson.

Detaljhandeln i Trelleborgs innerstad har tidigare haft en formsvacka; För fyra år sedan nådde försäljningen ett bottenläge då man hamnade på minus.

De nya siffrorna som gäller försäljningen i stan av bland annat tv-apparater, vitvaror och andra hushållsprodukter, följde i samma spår som hem- och fritidsprodukterna, och ökade med hela 21 procent.

Kläder gick det också åt.

Jämfört med föregående år tilltog försäljning av dessa varor med cirka 15 procent.

Johan Persson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons