Annons

Ett penndrag närmare Pågatågstrafik

På måndagen undertecknades avtalet mellan Malmö, Trelleborg, Vellinge, Region Skåne, Banverket och Vägverket om finansieringen av utbyggnaden som ska ge Pågatågstrafik till Trelleborg senast 2015.
Trelleborg • Publicerad 22 juni 2009
Foto: 
Ilmar Reepalu (S) byter papper med Region Skånes Pia Kinhult (M) och kommunalrådet Lars-Ingvar Ljungman (M), Vellinge, medan Ulf Bingsgård (M), Trelleborgs kommunalråd, tittar på. Bakom papperen skymtar Vägverkets regionchef Thomas Erlandsson.
Ilmar Reepalu (S) byter papper med Region Skånes Pia Kinhult (M) och kommunalrådet Lars-Ingvar Ljungman (M), Vellinge, medan Ulf Bingsgård (M), Trelleborgs kommunalråd, tittar på. Bakom papperen skymtar Vägverkets regionchef Thomas Erlandsson.Foto: 

TRELLEBORG. – Symboliskt nog står vi i det gamla väntrummet på Centralstationen i Trelleborg. Vi väntar alla på att persontrafiken till Trelleborg ska komma igång igen, sade Ulf Bingsgård (M), kommunalråd i Trelleborg, vid undertecknandet av avtalet på måndagens eftermiddag.

Totalt kostar utbyggnaden cirka 490 miljoner kronor. Av dem ska Banverket stå för 275 miljoner, Vellinge kommun 70 miljoner kronor, Trelleborgs kommun 58 miljoner, Malmö stad 35 miljoner, Region Skåne 47 miljoner och Skånetrafiken 5 miljoner. Trelleborg och Vellinge ställer kravet att utbyggnaden ska vara klar senast 2015 för att man ska vara med och betala.

Annons

– Detta kommer att öka attraktionen av det sydvästra hörnet av Skåne ytterligare, menade Lars-Ingvar Ljungman (M), kommunalråd i Vellinge. Stationer i Västra Ingelstad och Östra Grevie har länge varit en dröm för Vellinge kommun.

Ilmar Reepalu (S), kommunalråd i Malmö, anser att utbyggnaden av Trelleborgsbanan innebär fördelar för alla.

– Spårbunden kollektivtrafik ger bättre miljö både för Trelleborg och Vellinge, men även för Malmö. Och det ger en bättre pendlarmiljö för dem som slipper sitta i bilköer eller leta parkeringsplatser, sade han.

Pia Kinhult (M), regionråd, pekade på utbyggnaden som en del i hela regionens infrastruktur.

– Det finns många delar som vi vill utveckla, men nu kan vi i alla fall bocka av den här biten, sade hon.

– Det är en utmärkt strategi att satsa på järnvägsutbyggnad, ansåg Thomas Erlandsson, regionchef på Vägverket.

– Från Banverkets sida är det glädjande att vi kunnat komma till det här avtalet eftersom statens medel inte räcker till alla projekt, sade Jens Möller, regional direktör på Banverket.

Ilmar Reepalu passade på att lägga till att avtalet bör bli en engångsföreteelse.

– Staten ska stå för utbyggnaden av infrastruktur, men det här är så viktigt att vi vill vara med och satsa på det.

Eftersom Banverket står för den största delen av kostnaden måste utbyggnaden hamna på regeringens prioriteringslista för att bli av.

Johan Silfversten Bergman
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons