Ett nummer till allt och alla
Det lovar personalen på anhörigcenter i Trelleborg när de på måndag öppnar en direktlinje för frågor kring äldreomsorg. Tanken är att man ska komma direkt till en person som kan ge svar, så att man slipper slussas runt bland flera olika, säger Ann-Britt Andersson på anhörigcenter.
På det nya numret 0410-73 44 44 kan kommunens äldre och deras anhöriga ställa frågor kring allt som rör äldreomsorg och direkt få svar av kunnig personal på anhörigcenter i Trelleborg. Tjänsten ska avlasta befintliga kanaler och samtidigt ge bättre service till de äldre och deras anhöriga.
– Många äldre har svårt att knappa in olika menyval på sina telefoner och att sitta i telefonkö är oftast väldigt frustrerande för dem, säger Bodil Segfü på anhörigcenter.
– Vår tanke är att man ska kunna slå ett nummer och komma fram till en riktig person som antingen själv kan svara på frågan eller i annat fall hjälpa till att hänvisa till rätt person, säger Ann-Britt Andersson.
Telefonlinjen kommer till en början att vara öppen måndag till fredag mellan nio och tolv.
Behovet av den nya tjänsten tros vara stort då många har liten eller ingen kunskap om hur, var och när man kan få hjälp med olika ärenden. Redan i dag tar Ann-Britt Andersson och Bodil Segfü emot många samtal från äldre och deras anhöriga som inte lyckats få hjälp på annat håll.
– Vi har valt att koppla linjen hit eftersom det blir mest naturligt att den första kontakten med äldreomsorgen går genom oss, säger Bodil Segfü.
Förslaget om en direktlinje för frågor om äldreomsorg kom från Kristdemokraterna 2006 och beslutades av fullmäktige hösten 2009.