En tredjedel av niorna fick inte godkänt
Lyckas inte dessa elever förbättra sina kunskaper i matematik, svenska och engelska under våren riskerar de att bli obehöriga till gymnasiet.
– Brister i engelska språket hos eleverna har bidragit till att en del av våra elever helt enkelt inte fått godkänt. Därför har vi förstärkt undervisningen. Det började vi med redan i höstas Vi erbjuder 130-140 minuter extra i veckan, berättar Ronnie Svanberg.
Exakt 20 procent av alla nior i Trelleborgs kommun saknade godkänt i ett eller flera kärnämnen i betyget som gäller förra terminen, det vill säga hösten 2007.
Köpingeskolan ligger sämst till i förhållande till de andra skolorna mot bakgrund av att 28 procent av skolans nior saknar godkänt i ett eller flera kärnämnen.
Ronnie Svanberg sätter nu sitt hopp till den utvidgade undervisningen i engelska:
– Enstaka elever saknar tillräckliga kunskaper i svenska, men det är framför allt i engelska de största insatserna behövs, fortsätter han.
Annika Håkansson på skolkontoret betonar:
– Det kan hända mycket under sista terminen i nian. Många av eleverna kan mycket väl vara på god väg att uppnå sina mål genom att få godkänt i matematik, svenska och engelska.
Johan Persson