En träff för stora visioner
Denna gång var det inte direkt Trelleborg som stod i centrum, snarare Helsingborg, en stad vid havet som lyckats bygga sig igenom sin hamnbarriär och som har stora planer för framtiden.
Ett 40-tal samlade representanter för kommunen, näringslivet och föreningslivet hade samlats på Trelleborgen för att inspireras av Konrad Ek, Helsingborgs stadsarkitekt, som berättade om hur de lyckats öppna upp staden mot Öresund. En förutsättning var byggandet av en tågtunnel genom staden och den för kollektivtrafiken så viktiga Knutpunkten.
– Man kunde lansera en gammal dröm och bebygga hamnområdet i Helsingborg där det tidigare var en rangerbangård tack vare Knutpunkten, förklarade Konrad Ek.
Efter presentationen av Helsingborg drogs parallellerna snabbt till Trelleborg.
– Vad säger ni? Är det bara jag som tycker att det finns likheter mellan Trelleborg och Helsingborg, frågade kommunalrådet Ulf Bingsgård (M) retoriskt.
Bengt Gunnarsson (M) konstaterade snabbt att det finns en avundsjuka på vad man åstadkommit i Helsingborg.
– En avundsjuka som inspirerar. Det finns en dröm om att trycka på knappen här också, sade han men beklagade viss politisk splittring.
Bertil Larsson från Trelleborgs Företagareklubb ställde frågor om hur man ser på parkeringsfrågan i Helsingborg.
– Det är viktigt för centrumhandeln, påpekade han och Konrad Ek förklarade att man i Helsingborg infört avgifter på nästan alla p-platser men satsar samtidigt stort på kollektivtrafiken.
Även Brian Mansell från Pingvins Rugby Club påpekade vikten av att låta Trelleborgs centrum vara tillängligt för biltrafik.
– Jag kommer själv från landet. Det är många som bor utanför staden som är tvungna att ha bil. Kommunikationerna är noll. Bor man i västra delen av kommunen kan det bli enklare att köra till Svågertorp än till centrala Trelleborg, menade han.