GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Martin Falkenby: En rivstart på nyhetsåret ger mer läsning

Nyhetsbärande medier fortsätter spela en viktig roll i det svenska samhället. Precis det ser vi här i Trelleborg.
Martin FalkenbySkicka e-post
Krönika • Publicerad 21 januari 2023 • Uppdaterad 23 januari 2023
Martin Falkenby
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Martin Falkenby, chefredaktör
Martin Falkenby, chefredaktörFoto: undefined, Tomas Nyberg

Januari brukar vara en tunn månad på nyhetsfronten. Icke i Trelleborg, i vart fall inte 2023.

Och det är kul att ni läsare hänger med. Ni är aktiva i kommentarer på TA Live och till insändarkorgen rasslar era tankar in i rask takt.

Engagemanget visar sig också i att allt fler av våra artiklar lockar allt fler läsare. Det spelar ingen roll om det handlar om konsumentjournalistik som vilket gym som är billigast och guide inför skolvalet, nyhetsartiklar om politikerarvoden, förvirrande parkeringsskyltar och hur narkotikaspanare fångar storsmugglare eller vår nya reportageserie om unga företagare – ni läser TA som aldrig förr.

Vi snittar 50 000 sidvisningar per dag under årets första 18 dagar. Det är en ökning med 10 000 sidvisningar jämfört med samma period 2022, vilket motsvarar 25 procent.

För alla tidningar är det viktigt att växa digitalt eftersom det är där det finns tillväxt. Det betyder att det är mot de digitala kanalerna som konsumenterna rör sig.

Det gäller för övrigt inte bara tidningar. I veckan kom statistik som visar att svenskarna det senaste året har minskat sitt tittande på linjär-tv med 8 procent. Däremot ökar produkter som TV4 Play (+7 procent) och SVT Play (+2 procent).

Den här typen av ändrade konsumtionsmönster måste vi i branschen förhålla oss till. Förändringen är tydlig men sker i relativt långsamt tempo. Precis som linjär-tv lockar flest tittare för tv-kanalerna är pappret fortsatt viktig för oss. Men vi kan inte blunda för fakta och det är att den digitala konsumtionen ökar. Den gör det dessutom i en allt snabbare takt. Och dit ni rör er måste vi röra oss, annars blir det en dans i otakt och vi skulle hamna alltför långt efter i utvecklingen.

Det talas om ett glapp i nyhetskonsumtion mellan äldre och yngre, där de unga konsumerar i digital form medan deras föräldrar föredrar traditionella medier. I färska rapporten ”Svenska nyhetsvanor 2022” från Myndigheten för press, radio och tv, som SOM-institutet har gjort, visas mycket riktigt att valet av plattform för nyhetskonsumtion skiljer sig åt mellan generationerna. Men där konstateras också att ”Det digitala avståndet mellan yngre och äldre har dock planat ut något som följd av att de digitala vanorna har spridit sig upp i åldrarna”.

Om man läser rapporten mer noggrant framkommer att konsumentgruppen mellan 50 och 64 år är den som flitigast läser en morgontidning digitalt minst tre dagar i veckan. Den åldersgruppen har därmed gått om 30-49-åringarna de senaste fem åren.

Men det stora skuttet vad gäller digital nyhetskonsumtion står åldersgruppen 65 till 85 för. 2017 var det 26 procent i kategorin som kontinuerligt läste nyheter i digital form. 2021 var det 38 procent och därmed är de äldre snart förbi både sina barn och barnbarn.

Det lyfts också fram att trots ett allt större medieutbud ”tycks vanan att ta del av nyheter förblivit relativt intakt. Nyhetsbärande medier spelar således fortsatt en viktig roll i det svenska samhället.”

Precis det vi ser här i Trelleborg.

Aktuellt

Veckans

Gnäll

I Facebookgruppen Gnäll i Trelleborg, känt för att innehålla humor mer än något substantiellt, undrade någon i veckan om det går dåligt för Trelleborgs Allehanda. Detta då tidningen inte skickat ut någon almanacka. ”Har alltid fått en almanacka innan jul” stod det att läsa. Nej, det går inte dåligt för TA. Och för den som vill veta så var det 2016 som vi senast skickade ut en almanacka till våra prenumeranter. På den tiden å andra sida sidan gick vi back ekonomiskt – månad för månad.

Comeback

SVT har lagt beslag på rättigheterna för OS 2026 till 2032. Det tycker jag är glädjande. Sommar-OS arrangeras i Los Angeles 2028 och Brisbane 2032 vilket borde innebära nattvaka under sensommarnätterna.

Men var ska kommande vinter-OS hållas? Milano/Cortina 2026 är det tänkt, som slog Stockholm/Åre med en skidspets i omröstningen. Men med tanke på återkommande rapporter om snöbristen i alperna finns väl en risk att arrangören står på bar backe?

Tävling

Ni läsare är inte bara duktiga på att läsa nyheter, ni är också glada i att tävla. Nästa vecka är det premiär för vårt nyhetsquiz. En gång i månaden med start på måndag kör vi igång. Fina priser utlovas.

Och eftersom allt fler läser oss digitalt är det just i digital form tävlingen sker. Så har du som papperstidningsprenumerant ännu inte loggat in på trelleborgsallehanda.se så se till att gör det. Behöver du hjälp? Kontakta vår kundtjänst: 0410-545 00. Lycka till!