Annons

En resa till det förflutna

Trelleborg • Publicerad 5 januari 2006
Kampen om den nya kontinentala "postrouten" utspelade sig i slutet av 1800-talet. Fartyget Rex invigdes 30 april 1897 med pompa och ståt.
Kampen om den nya kontinentala "postrouten" utspelade sig i slutet av 1800-talet. Fartyget Rex invigdes 30 april 1897 med pompa och ståt.Foto: 
Solfjädern är det många som minns med nostalgi. Restaurangen invigdes i april 1929.
Solfjädern är det många som minns med nostalgi. Restaurangen invigdes i april 1929.Foto: 
Trelleborgs hamn på 1800-talet. Till vänster siktas Carl Smiths magasin och på den högra sidan ses Malmros magasin.
Trelleborgs hamn på 1800-talet. Till vänster siktas Carl Smiths magasin och på den högra sidan ses Malmros magasin.Foto: 
Ett tempel för bränsle. Bensin såldes i denna byggnad vid Gamla Torg.
Ett tempel för bränsle. Bensin såldes i denna byggnad vid Gamla Torg.Foto: 
En hängiven berättare: Eric Sandell släpper inte pennan. Nu är han aktuell med sin bok Spelet om en stad och bilderna från förr.
En hängiven berättare: Eric Sandell släpper inte pennan. Nu är han aktuell med sin bok Spelet om en stad och bilderna från förr.Foto: 

Kampen för att få tillbaka stadsrättigheterna, den fattige bondpojken Carl Smith som startade både sockerbruket i Trelleborg och Minnesbergs tegelbruk. Invigningen av Postångarna som gick mellan Trelleborg och Sassnitz. Om detta och mycket mer handlar Eric Sandells bok Spelet om en stad och Bilderna från förr, där han blickar tillbaka i stadens mångfacetterade historia.

Boken Spelet om en stad är en nostalgikick, både för urtrelleborgare och utombys.

Annons

Författaren har fått snurr på försäljningen och har titt som tätt salufört sitt opus på Stortorget.

– Ungefär 2 500 exemplar är sålda, alltså ungefär halva upplagan, berättar Eric Sandell muntert.

Läsaren får följa med på en tidsresa och får veta mer om epoken då Trelleborg stod utan stadsrättigheter. Den varade i 246 år! Stadsrättigheterna togs bort 19 april 1619.

Trelleborg blev delaktig i sillhandeln redan under 1200-talet, då fisk från Trelleborg fraktats till Skånemarknaden i Skanör, där det såldes rikligt med sill och där Hansans uppköpare höll till. Detta varade långt in på 1500-talet när handeln övergick till spannmål som huvudvara.

– Trelleborg drog till sig så mycket spannmålsförsäljning under senare hälften av 1500-talet. Till slut fick även Malmöborna vända sig till Trelleborg för att över huvud taget kunna handla med spannmål. Det retade borgarna i Malmö, som protesterade ljudligt hos Christian IV, berättar Eric Sandell.

Försäljningen av spannmål från Trelleborg skedde i huvudsak till Pommern och andra hamnstäder i närheten.

Borgarna i Malmö fick sin vilja igenom . Det ledde till att Trelleborgs stadsrättigheter stryptes, vilket begränsade ortens möjligheter att utvecklas. Den lagliga handeln förlamades och en omfattande smuggling tog vid. Drastiskt blev det därför att inga köpmän längre tilläts i Trelleborg, utan hänvisades till Malmö, så länge det var en by och saknade stadsrättigheter.

Efter flera hårda förhandlingar fick Trelleborg slutligen tillbaka sina rättigheter. Det skedde den 15 december 1865.

Uppgifterna har han grävt fram ur olika historieböcker.

I början av boken berättas det om vikingabyn som fanns vid tiden när Trelleborgen byggdes, ungefär på 980-talet, allt för att ge en bakgrund till de riktigt tidiga boplatserna som långt senare utvecklades till ett civiliserat samhälle.

Annons

Postångar na finns beskrivna i ett kapitel. Linjen där brev och paket fraktades över Östersjön mellan Trelleborg och Sassnitz från 1897 fram till 1909 finns detaljrikt skildrat.

Provturen med tyska hjulångaren Freia finns redovisad, liksom de dramatiska politiska turerna, där kommunikationen än välsignades, än betvivlades, innan postångarna slutligen kunde komma igång. Eric Sandell berättar om Carl Smith (1822-1895), bondpojken från Söderslätt som kom från fattiga förhållanden och som undan för undan byggde upp ett eget företagsimperium. Han startade sockerbruket, som låg på tomten där det i dag finns LSS-boende, på marken i hörnan av Bryggaregatan/Allén. Carl Smith blev Trelleborgs störste segelfartygsredare.

Förutom avdelningen Spelet om en stad innehåller Sandells bok även Bilden från förr, som speglar tiden efter det att Trelleborg fått tillbaka stadsrättigheterna, där alltifrån gamla bensinmackar i innerstaden blandas med episoder om bland annat rederikungen Malmros. Restaurang Solfjädern finns dokumenterad, apoteket Svea och Stortorget med Axel Ebbes skulptur Sjöormen och många minns säkert klockan som visade tiden i de fyra väderstrecken. Epoken med fartygsbyggen på Trelleborgsvarvet finns nämd. En stor del av dessa bidrag har tidigare publicerats i Trelleborgs Allehanda, just under vinjetten Bilden från förr.

Till alla dessa texter finns bilder som hämtats från Trelleborgs museum och i flera fall från Sven Nilssons bildarkiv.

– Det har varit otroligt roligt att skriva boken. Nu väntar nästa projekt, men det är en annan historia, utbrister Eric Sandell.

Johan Persson

0410-545 34

johan.persson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons