En maskin med koll på läget
– Det är vår absolut största investering, säger Torbjörn Jönsson, vd för BCA som har köpt in spårriktaren för 30 miljoner kronor.
Maskinen, som just nu står på ett järnvägsspår nära hamnen, ska användas för att lyfta järnvägsräls och slipers så att det går att packa makadamen undertill. Efter packningsarbetet sätter spårriktaren tillbaka rälsen i rätt spårläge.
I ena hytten på spårriktaren finns datorer som tar fram exakta siffror för hur rälsen hamnar. Den som sitter i hytten kontrollerar att det stämmer i både höjd, lutning och sidled.
– Förr i tiden gjorde man det på känn. Nu är allt övervakat, säger Björn Svegert som under två veckor visar för personalen hur spårriktaren fungerar.
I hytten på andra sidan sker själva styrningen med att lyfta och baxa rälsen. Det gäller att inte råka ha sönder slipers, för då kan det bli dyrt.
– Det är mycket att tänka på när man sitter här, säger maskinoperatören Johnny Söderberg som har fått lära sig att hålla i spakarna.
Tidigare var BCA tvungna att hyra in spårriktare från andra entreprenörer. Eftersom det svenska järnvägsnätet är stort och kräver underhåll så är det ofta svårt att få tag i en maskin. Med den här investeringen tror Torbjörn Jönsson att det blir lättare för företaget att få fler uppdrag.
Efter utbildningen fraktas spårriktaren till ett underhållsarbete i Stockholm.
Peter Hultgren