En lång Saab-era går nu i graven
- Det här var de sista fem modellerna som fanns att köpa i landet, säger Christian Lienau Svensson, vd på Sarsys.
När Luftfartsverket i början av 1970-talet behövde bilar som kan mäta friktionen på flygplatsernas landningsbanor, inledde man ett samarbete med Saab. När Sarsys, Scandinavian airport and road systems, startades 1998 var det fortfarande bara Saab:ar som byggdes om och försågs med mätutrustning.
Men i takt med att det under senare år gått allt sämre för biltillverkaren har Sarsys fått tänka nytt. 2009 började företaget titta på andra bilmärken och när Saab nu försvinner ur sortimentet ersätts de med Volvo och Volkswagen.
- Eftersom vi jobbar med kunder över hela världen kan vi inte förlita oss på ett märke, säger Christian Lienau Svensson.
Sedan 1998 har företaget byggt om 132 Saab:ar. Men de sista fem är nu på väg ut från Sarsys lokaler på Sjöviksvägen. I dagarna skickas de vidare med båt till olika flygplatser i Indien.
- Jag har varit Saab-älskare i alla år och själv kört Saab. Men vi måste göra detta för att överleva. Det är en era som försvinner helt och hållet, säger Christian Lienau Svensson.