Annons

En kylbil kommer lastad

Tre gånger i veckan levererar Samhall mat från sitt kök i Sala till företagets kylrum i Malmö. Och tre dagar i veckan kör företagets anställda ut maten till omkring 250 kunder i Trelleborgs kommun.
Trelleborg • Publicerad 21 november 2008
Peter Åkerman och Bo Frank är ständigt på språng. De levererar mat fem dagar i veckan till kommuner i södra och västra Skåne. Bild: Claes Nyberg
Peter Åkerman och Bo Frank är ständigt på språng. De levererar mat fem dagar i veckan till kommuner i södra och västra Skåne. Bild: Claes NybergFoto: 

Två bilar på onsdagar, två på torsdagar och tre på fredagar.

- På torsdagar kör vi en lång runda i Smyge och öster ut, berättar Peter Åkerman som tillsammans med Bo Frank kör dagens tur.

Annons

De börjar dagen i Samhalls kylrum i Malmö och lastar in rätt antal portioner av de olika maträtterna i kylbilen.

Pepparrotskött, kåldolmar, makaronipudding, rotmos, fiskgratäng och färsmedaljong är några av rätterna på menyn.

- Detta har kunderna beställt för cirka tre veckor sedan, berättar Peter Åkerman.

Han har jobbat inom Samhall i sju-åtta år. Innan han i maj i år började med att leverera mat jobbade han i Trelleborg med fastighetsskötsel.

Kollegan Bo Frank kommer från Landskrona och har jobbat i tio år på företaget. De senaste sju åren med matleveranser.

När bilen är lastadstyr Peter och Bo kosan mot Trelleborg. Dagens runda går till adresser inom de västra delarna av tätorten.

Som sista ledet i distributionskedjan är det Peter, Bo och deras kollegor som får möta kundernas reaktioner inför den kylda maten. En del är enbart positiva medan andra är skeptiska.

- Jag tror att en del påverkas av alla skriverier. Vi fick höra direkt från de äldre att: Kommer maten verkligen så långt ifrån? Sedan är det många som tycker om den. Det ska man inte sticka under stol med, säger Peter Åkerman.

Negativa reaktioner tar de två kollegorna med jämnmod.

- Det är inget vi kan göra åt. Kunden har alltid rätt, säger Bo Frank.

Annons

Kylbilen rullar in iTrelleborg och Peter bromsar in på Hallasvängen. Bo hoppar ur, letar upp rätt matlåda och försvinner in i en av trappuppgångarna.

Peter kör en bit längre ned på gatan och levererar ännu en matlåda.

TA får inte följa med in till kunderna. Det har socialförvaltningen beslutat eftersom man anser att det vore ett brott mot sekretesslagen.

Förvaltningen vill inte heller fråga någon av brukarna om det går bra att tidningen följer med in eftersom man anser att det vore att utöva påtryckning.

Därför får vi vänta utanför när Peter och Bo levererar de kylda matportionerna hem till kundernas kylskåp.

När Peter kommer tillbaka har han en tom plastlåda och kundens nästa beställning med sig i handen. Sedan kör han tillbaka och plockar upp Bo.

Dags för nästa adress.Proceduren upprepas. Under dagen ska 25 kunder få hem sin mat och utöver det ska matportioner till omkring 15 personer levereras till ett gemensamt ställe. De här portionerna levereras ut till kunderna av hemtjänsten eftersom personerna har behov av ytterligare insatser.

Även om arbetsuppgiften bara är att leverera maten fyller besöken från Peter och Bo en socialroll. Många passar på att prata av sig en stund.

- Vissa är alltid lika trevliga och glada, ungefär som om vi är deras egna anhöriga, säger Peter Åkerman.

Men det finns egentligen inte så mycket tid över för att prata. Peter och Bo har många att leverera till och sedan ska de tillbaka till Malmö.

Annons

- Det känns lite taskigt ibland att bara gå därifrån men vi har vårt uppdrag att följa, säger Bo.

När kommunen levererade varm mat kom någon hem med den en gång om dagen. Sedan Samhall tog över distributionen levereras maten en gång i veckan. Peter och Bo förstår att vissa kunder är missnöjda med den förändringen.

- Det är klart, det var ju den personliga kontakten, säger Peter Åkerman.

Ett kyligt höstregn falleröver Peter och Bo när de hoppar ur bilen och småspringer iväg till nästa trappuppgång. Maten som i går lagades i Sala har nu nått fram till köksbordet hos kunden i Trelleborg. Om en vecka kommer nästa leverans.

Magnus Aspegren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons