Annons

En entusiast som inte släpper taget om träbåtar

Stig Göransson hjälpte sin far i båtbyggeriet och Malte Göransson ville att han skulle ta över så småningom. I stället har han som hobby att renovera träbåtar.
Trelleborg • Publicerad 17 augusti 2006
Det var meningen att durkarna också skulle bli i ek, men det återstår att göra Bild: Tomas NybergFoto: 
På äldre dar byggde Malte Göransson en del jollar. De var enklare att bygga än sniporna eftersom de har en platt akter.Bild: Tomas NybergFoto: 
Stig Göransson snipa för 28 kvadratmeter fördelade på två försegel och storsegel. Nu har han funderingar på att utrusta henne med toppsegel också, på en spira som surras vid masten och förlänger den. Bild: Tomas NybergFoto: 
Gaffeln är skinnskodd på insidan, mot masten, och löper med en ring med kulor. Bild: Tomas NybergFoto: 
Jollen är helt i ek med ett skarndäck i lärkträ. Bild: Tomas NybergFoto: 
Stig Göransson har två likadana snipor. Det är bara storleken som skiljer. Den här har hans kusin byggt. Bild: Tomas NybergFoto: 
Jungfrurna till riggen är skurna i trä precis som på de gamla båtarna. Bild: Tomas NybergFoto: 
Fendrarna är gjorda i platting, en gammal sjömansteknik. Bild: Tomas NybergFoto: 

– Det har ändrat sig mycket när det gäller bevarandet av gamla träbåtar, säger Stig Göransson, son till båtbyggaren Malte Göransson på Öster Jär. Numera finns det inte mycket kvar att bevara.

Själv gör han vad han kan. Han har en snipa och en jolle som hans far byggt. Dessutom har just övertagit en snipa som byggts av John Hansson på Limhamn. Den ska renoveras i vinter.

Annons

Snipan, en klinkbyggd båttyp med rundad akter, bred och grundgående, är gammal. Förmodligen går den tillbaka på båttyper som fanns under vikingatiden eller ännu tidigare. Det är en båttyp som har fulländats, framför allt för nätfiske, och sedan inte utvecklats mycket. Variationer förekommer mellan olika båtbyggare, mellan hur sjön beter sig där snipan ska segla eller gå för motor.

I Bohuslän är snipans undervattenskropp kortare och djupare än längre ner där de öppna kusterna dominerar. En kort undervattenskropp gör snipan lättare att manövrera i skärgården medan en längre ger bättre kursstabilitet. På samma sätt är ofta sniporna på Österlen högre med mer uppdragen akter för att båten ska klara tyngre sjö akterifrån när den är nerlastad med fisk. Ett fåtal entusiaster bevara snipor och andra träbåtar. Stig Göransson är en av dem. Hans far var båtbyggaren Malte Göransson som mellan 1927 och 1981 byggde båtar på Öster Jär i Trelleborg. Stig Göransson har två av sin fars båtar, en snipa från 1972 och en jolle från 1973. I vinter ska han dessutom renovera en snipa som byggdes av John Hansson på Limhamn.

>– John Hansson-snipan byggdes för att seglas. Den har tillhört Kockums fiskeklubb, säger Stig Göransson. Den har haft spririgg så jag ska försöka få tag i gamla segel till den.

– Snipan tog jag över för två år sedan. Den såg då rätt anskrämlig ut, berättar han. Durkarna, essingen och en del bord har jag fått byta ut.

Hans snipa byggdes som fiskebåt och var inte riggad förrän Stig Göransson tog över den. Nu är den gaffelriggad med peke och för 28 kvadratmeter segel. Han funderar också på att skaffa ett toppsegel till den.

– Jag har borrat fast en 40 centimeters köl och lagt i 600 kilo barlast, säger han. Det är ingen snabbseglare men en enorm sjöbåt. Jag har varit ute i 20 sekundmeter med henne.

Han är särskilt stolt över att hans snipa utsågs till Månadens träbåt på internet för några månader sedan. En bra fiskedag kunde snipan vara nerlastad så att den flöt på bara ett bord. Då var det värsta att gå med sjön eftersom båten riskerade att ta in vatten över aktern.

– En gång höll vi på att sjunka, berättar Stig Göransson. Sjön lyfte aktern så mycket att stäven skar ner under vatten. Vi flöt jäms med marvattnet.

Hans andra båt är en jolle på 16 fot, byggd i ek med däck i lärkträ. På den har Stig Göransson fått byta reling och ett par bord. Han har också förhöjt årtullarna så de når över relingen.

– Far byggde en 15-20 jollar på gamla dar, till hobbyfiskare, säger han. De var enklare att bygga och krävde mindre basning. Antagligen byggdes den av virke som blivit över från andra båtar.

Annons

Sedan står nästa båt i tur, en snipa som den kände Limhamnsbåtbyggaren John Hansson byggde, troligen direkt för Kockums fiskeklubb. Den ligger redan på land.

Christer Hansson

0410-545 42

christer.hansson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons