Annons

Elever kritiska till lärarbrist

Alice, Mirela och Linda går på Köpingeskolan. Alla tre är trötta på att ständigt ha lärarlösa lektioner. Precis som sina lärare vill de också att skolnämnden gör något åt att nästan 50 procent av eleverna i sjunde klass på Köpinge har svårigheter att läsa en lärobokstext.
Trelleborg • Publicerad 15 januari 2002

Alice Elkouri, Mirela Zejnic och Linda Larsson i elevrådet. BILD: TOMAS NYBERG

- Det behövs fler lärare. Det är ju alldeles uppenbart. Det blir så slappt när läraren är sjuk och vi inte får någon ersättare, säger Alice Elkouri, 14.

Annons

Mirela Zejnic, 15, och Linda Larsson, 15, nickar instämmande. De säger sig också tycka att det är jobbigt när det saknas lärare. De tre tjejerna är med i elevrådets styrelse och har tidigare diskuterat resursbristerna på skolan tillsammans med skolledningen.

- Bristen på speciallärare skapar också problem, därför att det finns många av dem som behöver extra stöd, som alls inte får den hjälp som de behöver, säger Mariela Zejnic.

- Att det inte finns tillräckligt med lärare drabbar alla elever. De som är duktiga får inte tillräckligt med uppbackning för att kunna få högre betyg och dem som har svårt med svenska eller matte kommer också på efterkälken eftersom lärarna inte hinner att hjälpa alla.

Det var i går som vi kunde berätta att samtliga lärare på Köpingeskolan tycker att det finns för få lärare på skolan.

I sitt öppna brev till skolnämnden kräver de förstärkta resurser för att kunna förbättra elevernas kunskaper.

Särskilt pekar man på bristen på speciallärare. För fem år sedan fanns det fyra speciallärare, i dag finns det två, vilket man tycker är alldeles för lite för att kunna tillgodose elevernas behov. Lärarna säger att den bristfälliga läsförståelsen inte har att göra med att det finns elever med invandrarbakgrund som går på skolan.

- Det är väldigt sällan som vi får vikarier när lärarna är sjuka. Oftast kommer klassföreståndaren och öppnar lektionssalen åt oss och säger att vi får arbeta själva. Då är det svårt att koncentrera sig, eftersom det i det flesta fall blir stimmigt och högljutt i klassrummet, säger Linda Larsson.

Mirela Zejnic påpekar att det just vid sådana tillfällen som det skapas problem att hänga med i kursen.

- Jag är helt säker på att det här påverkar betygen negativt för allihopa, säger hon.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons