Efterlängtad hemkomst för nya räddningsbåten
Lovisa Åstrand är namnet på en i övrigt anonym donator som stått för de dryga fem miljoner kronor som räddningsbåten kostat. Med en toppfart på 35 knop kan Lovisa Åstrand ta ombord 25 - 30 personer i ett nödfall. Hon kräver bara 70 centimeters vattendjup eftersom hon drivs med dubbla Kamewa vattenjet och saknar både propeller och roder. BILD:MÅRTEN SVEMARK Vattenjeten kan vändas och används både till framdrivning, backning och styrning. Med vattenjeten stannar Lovisa Åstrand på en båtlängd. Lovisa Åstrand ersätter Goran som flyttas till Falsterbokanalen i samband med Sjöräddningens dag på lördag. Räddningsbåten är av en beprövad modell, nummer elva i en serie om 15, som byggs på Djupviks varv. Lovisa Åstrand är utrustad med dubbla radar, dubbla VHF, brandriks och vanlig radio, elektroniskt sjökort och en omfattande sjukvårdsutrustning. En läkare och en intensivvårdssjuksköterska ingår i besättningen så sju man har utbildats på syrgasutrustning och defibrillator och har delegation på att använda dem. Detta blev nödvändigt när Region Skåne förbjöd ambulansmännen att följa med räddningsbåten ut inom tjänsten. Varje år går räddningsbåten ut på cirka 25 skarpa larm. - Alla larm är i och för sig skarpa tills vi är på plats, säger Håkan Christiansson på Sjöräddningssällskapet. Det kan gälla grundstötningar, maskinhaveri, sjukdomsfall, bränder, drunkningar eller dykolyckor.