Efterlängtad busslinje kan snart återupptas
I och med att Pågatågen började gå till Trelleborg för fem år sedan slutade vissa busslinjer trafikera sträckan mellan Malmö och Trelleborg. Bland annat kortades linje 144 så att den enbart gick mellan Anderslöv och Östra Grevie.
Det resulterade i omfattande protester från framför allt boende längs väg 101 – och särskilt från alla dem med arbetsplats i Fosie och Jägersro som nu fick en betydligt mer omständlig och tidskrävande resa.
Men nu kan busslinje 144 återigen komma att gå hela vägen till Malmö. Malmö stads tekniska nämnd har beslutat att betala Skånetrafiken för att regionbussen ännu en gång ska köra vidare efter Östra Grevie, via bland annat Fosie, hela vägen till Persborgs station i Malmö. Det enda kravet är att även Trelleborgs och Vellinges kommuner skjuter till 1,2 miljoner kronor vardera per år.
Och skjuta till pengar till busslinjen, det kommer Trelleborgs kommun göra, berättar Mikael Rubin (M), kommunstyrelsens ordförande.
– Vi har bara avvaktat beslutet från Malmö, säger han.
Tanken med 144:ans nygamla sträckning är att underlätta arbetspendlingen till och från Fosie och Jägersro. Mikael Rubin ser initiativet som ett sätt att minska bilåkandet utan att tvinga folk att välja kollektivtrafiken.
– Trelleborgs kommun har många som jobbpendlar till Malmö, visar statistiken. Om vi vill att folk ska åka kollektivt måste det finnas linjer som går till dit där folk arbetar, säger han.
Vellinge kommun är något mer avvaktande i dagsläget. Martin Von Gertten (M), ordförande i tekniska nämnden Vellinge kommun, säger att de vill invänta fler detaljer innan de tar beslut i frågan.
Busslinje 144
Regionbuss 144 går i dag mellan Anderslöv och Östra Grevie.
Framöver kommer den fortsätta på väg 101, via bland annat via Fosie och Jägersro, till Persborgs station i Malmö.
Beräknad start för den nya linjen är december i år.
Hur mycket det kommer kosta Trelleborgs kommun, Vellinges kommun och Malmö stad beror på hur många resenärer som väljer att åka med på den nya sträckan. Men det kan röra sig om så mycket som en totalkostnad på 3,6 miljoner kronor om året, alltså 1,2 miljoner kronor per kommun.