Annons

E6:s alternativ ska utredas på nytt

Kommunens nämnder diskuterar alternativa sträckningar för E6. Samtidigt rullar Vägverkets planering på som om ingenting hänt. Och hamnen har sina speciella önskemål.
Trelleborg • Publicerad 13 oktober 2006

För två år sedan var Vägverket och Trelleborgs kommun överens om sträckningen för E6. Efter så många års väntan på en motorväg mellan Vellinge och Trelleborg kunde inte ombyggnaden gå fort nog.

Men så dök tankarna på en alternativ sträckning för E6 upp. I stället för att ytterligare öka avståndet mellan bebyggelsen och havet kunde trafiken dras in över Hedvägens förlängning. Nästa tanke var en ringväg norr om bebyggelsen som skulle ansluta till väg 9 öster om Trelleborg. Men det kanske inte kan lösas så enkelt.

Annons

Länsstyrelsen har precis tillstyrkt Vägverkets arbetsplan för just den omdiskuterade delen av E6, mellan Maglarp och Trelleborg. För Vägverket finns inget alternativ, för det är bara den sträckningen som är godkänd av miljödepartementet. – Det brukar ta 10 år från den första förstudien till vägen är klar, säger Marie Minör på Vägverkets region Skåne. Den ekonomiska planeringen är också långsiktig. Den nuvarande planen gäller till 2015.

För en motorväg gäller vissa regler, till exempel att vägen ska vara 18,5 eller 21,5 meter bred, att anslutningar ska vara planskilda och att de inte kan ligga för tätt. Så till exempel aviseras avfarter 1000 meter före. Tätare än så kan alltså inte anslutningar/avfarter ligga.

– Vi ska göra en utredning i höst, säger Marie Minör. Då ska vi jämföra de alternativa sträckningar för E6 som finns. Det har inte gjorts någon riktig jämförelse. Den utredningen ska vara klar den 15 februari.

I tisdags fick Trelleborgs Hamns styrelse ett förslag till hur hamnens infrastruktur ska se ut. – Jag tror att vi i tio år till kommer att använda båda sidorna av hamnen, säger hamnchef Leif Borgemark. Vi måste ha kommunikationer med både östra och västra delarna. det blir mindre flöden på vardera sidan då.

Tanken är att ett "trucker center" på norr ska byggas med anslutning till E6. Där ska dieselmackar finnas, liksom väntplatser för lastbilarna med mera. Från detta trucker center delas trafiken, den till Scandlines tar vägen åt öster till hamnen och den till TT-line tar vägen åt söder/väster.

– Det viktigaste på sikt är att vi kan komma till båda sidor, säger Leif Borgemark. Trelleborgs invånare måste kunna leva med den förväntade trafikökningen.

Christer Hansson

0410-545 42

christer.hansson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons