E6:an i transportförslag
Godstransporter ska ske snabbt, säkert och effektivt. Därför tillsatte regeringen 1998 en godstransportdelegation för att få fram en övergripande syn på transporterna och öka samarbetet mellan aktörerna och staten. I delegationens slutbetänkande finns ett antal förslag till åtgärder. Åtgärderna baseras på en samlad strategi för godstransporterna. Region Skåne har fått utredningen för yttrande och det hamnar då på utvecklingsberedningens bord. I sitt svar föreslår utvecklingsberedningen att vägnätet och och transportmiljön utvecklas för att ta hand om den växande mängden lastbilstransporter. Men man vill också ha fram konkurrenskraftiga alternativ. Transportströmmarna i Sverige följer till sin huvuddel ett fåtal stråk genom Sverige, ett av de viktigaste går via Trelleborg ut på kontinenten. Utvecklingsberedningen vill prioritera kapacitet och kvalitet i de viktigaste stråken. För Skånes del skulle det innebära satsningar på E&:an mellan Trelleborg och Vellinge, E4:an i norra Skåne, södra stambanan mellan Malmö och Eslöv samt det som är kvar av västkustbanan. I sitt svar påpekar delegationen att det som är bra för godstrafiken i de här förslagen också förbättrar villkoren för persontrafiken. Däremot vill inte beredningen ha en satsning på förbindelserna med Östeuropa än eftersom trafiken fortfarande har så liten volym. Hamnarna fungerar som nav i transporterna och i sitt svar påpekar utvecklingsberedningen att flera av de skånska hamnarna behöver bättre landförbindelser. I Utredningen anser sig beredningen sakna distributionstrafiken inom regionen.