Annons

Det våras för mc-polisen

En polis på motorcykel lyckas där de bilburna ibland brister. Framkomligheten är en anledning till att mc-polisen ofta har en fördel. Trots det är det sällan polisen använder sig av patrullering på mc. I södra Skåne finns en motorcykel och tre personer som har utbildning att köra den. Björn Juhler är en av dem.
Trelleborg • Publicerad 9 juni 2013
För Björn Juhler dröjde det bara cirka två år från att han var färdig polis till att han tog steget och blev mc-polis.
För Björn Juhler dröjde det bara cirka två år från att han var färdig polis till att han tog steget och blev mc-polis.Foto: Sara Johari
Foto: 

Knopparna har spruckit sedan länge och badtemperaturen börjar sakta stiga. Men det tydligaste sommartecknet är alla motorcyklister på vägarna. Från ingenstans dyker de upp, kör om dig och så försvinner de på andra sidan krönet igen.

Även polisen har städat av sin motorcykel. Björn Juhler är en av tre poliser med mc-utbildning i polisområde södra Skåne. Han har sett fram emot hoj- säsongen, både för egen del och för arbetets skull.

Annons

– Egentligen skulle det behövas mc-poliser i tjänst varje dag. Det är så fruktansvärt effektivt, säger han.

Pricken över i:et

Björn Juhler nämner både pågående inbrott och vanlig patrullering i centrum som tillfällen när det är bättre att köra motorcykel än radiobil.

– I stan kan jag möta någon utan bälte, vända snabbt och köra ikapp honom innan han hunnit sätta på sig bältet. Det går inte med bilen.

Motorintresset har alltid varit stort hos Björn Juhler. Som liten körde han både moped och cross och några år efter att han tagit bilkörkort var det dags för tung motorcykel. När erbjudandet om en mc-utbildning kom i fjor, bara två år efter att han blivit färdig polis, tvekade han inte många sekunder.

– Det har väl alltid varit det som skulle vara pricken över i:et. Vi fick först åka på fyra dagars förtester. Utifrån det beslutades det om vi fick gå utbildningen eller ej.

Intensiv utbildning

Utbildningen i sin tur bestod av sex veckor på en motorcykel. Poliserna fick testa olika underlag både på banor och vanlig landsväg. Innan utbildningen hade Björn Juhler en bild av sig själv som en duktig motorcyklist. Den bilden sprack fort.

– Jag blev snabbt varse att jag fick ändra på en del saker för att det skulle stämma.

Färre turer på fritiden

Annons

Hans råd till andra motorcyklister är ungefär de samma som han själv fick. Räkna inte med att bilisterna ser dig, anpassa hastigheten och skär inte kurvor där sikten är dålig.

– Gör man det i en bil och något oväntat dyker upp kan man både bromsa hårt och svänga snabbt. Det gör man inte med en motorcykel.

Björn Juhler har i princip varit motorcykelägare hela tiden sedan han tog mc-kort 1999. Efter att han började köra i tjänsten blir det dock färre turer på fritiden.

– Jag måste ju säga att när jag kommer hem efter åtta timmar på den här känns det inte så lockande att ge sig ut igen, säger han och klappar på polismotorcykeln.

För Björn Juhler dröjde det bara cirka två år från att han var färdig polis till att han tog steget och blev mc-polis.

Lisa Kron
Fanny Nyberg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons