Annons

”Det finns inga ursäkter för att skolka”

En intressant lektion lockar elever till klassrummet. Lärare kan genom undervisningen påverka skolket på skolan. Det menar tre elever som Trelleborgs Allehanda pratat med.
Trelleborg • Publicerad 30 april 2012
Engagerade lärare gör att det blir roligare att komma till skolan. Det tycker Rebecka Nilsson, Ida Lindsten och Sabina Magnusson.
Engagerade lärare gör att det blir roligare att komma till skolan. Det tycker Rebecka Nilsson, Ida Lindsten och Sabina Magnusson.Foto: Tomas Nyberg

– Jag tror att de som skolkar är skoltrötta. Men det finns inga ursäkter för att skolka. Alla är här frivilligt, säger Sabina Magnusson.

Hon läser programmet barn och fritid för andra året. Hon märker att folk i skolan skolkar men kan inte säga hur vanligt det är.

Annons

– Ibland när lektioner ställs in för att man inte har en vikarie kan folk skolka för att man bara har en enda lektion på en hel dag, säger Rebecka Nilsson som går i samma klass.

Tror ni att färre skolkar nu när föräldrarna får reda på det direkt?

– Nej, det tror jag inte. Många föräldrar bryr sig inte, säger Sabina Magnusson.

Hur kan läraren göra för att eleverna inte ska skolka?

– Prata med eleverna som gör det och verkligen lyssna. Har de idéer så ska dessa tas på allvar, säger Ida Lindsten som går i samma klass.

– Sen finns det de som skolkar för att läraren är dryg, säger Rebecka Nilsson.

Hur då dryg?

– Ja, att lektionerna är tråkiga.

Skolkar elever oftare om lektionen är tråkig?

– Ja, så är det.

Annons

Vad är en tråkig lektion?

– När man gör samma sak varje gång. Som att fylla i ett häfte, säger Sabina Magnusson.

Hur är en rolig lektion då?

– När läraren är engagerad. Vi vill att det ska hända saker och att ha en dialog, säger Ida Lindsten.

Tror ni att lärare också kan bli skoltrötta?

– Ja, det kan de. Man märker om de är intresserade under lektionerna eller inte, säger Ida Lindsten.

– Det har hänt att lärare som brukar vara bra plötsligt blir sämre. Då har det oftast hänt något. Ibland berättar de vad det är och ibland frågar vi. Det är bra. Då kan vi hjälpa till och har överseende med hur det är, säger Sabina Magnusson.

Om någon elev har börjat skolka mycket – hur vänder man den negativa spiralen?

– Det är nog svårt, säger Ida Lindsten.

– Läraren kan fråga eleven vad som händer och vad han eller hon vill göra, säger Sabina Magnusson.

Louise Löfgren
Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons